Overslaan en naar de inhoud gaan

Wim Ubachs heeft gelijk/ongelijk

Reclamebureaus zoals we ze kenden, zijn over, uit en sluiten. Das war einmal. Aldus Wim Ubachs.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Interessante analyse van Wim Ubachs in de papieren Adformatie. Voor wie niet meer leest van papier, in vogelvucht zijn analyse. Het reclamebureau heeft in de huidige vorm eigenlijk geen toekomst. De toegevoegde waarde is (veel) te klein. Aan klantkant zitten mensen die minstens zo slim zijn als de mensen aan bureaukant. Nu nog een creative director aan klantkant toevoegen en het leven van het reclamebureau is definitief voorbij.

related partner content for mobile comes here

Wim heeft gelijk.

Althans, zolang hij praat over de bulk van de Nederlandse reclamebureaus. Bestaande bureaus en talloze breakaways hebben keer op keer het bureau van de jaren tachtig opnieuw opgericht, ingericht en ten onder zien gaan. En zelden ging er blijkbaar een lampje branden.

Heeft het concept communicatie-adviesbureau in wat ruimere zin geen toegevoegde waarde meer? Of bureaus? Adviserend of uitvoerend?

Natuurlijk wel. Opdrachtgevers hebben bureaus nodig. Voor HR-diensten. Voor IT. Voor communicatie.

De afgelopen tien jaar is het een groot deel van de reclamebureaus gelukt om zichzelf uit de markt te prijzen. De tarieven en de prestaties komen niet overeen met wat de klant wenst.

Dan is het gemakkelijk om te zeggen dat de sector doodbloedt. De sector had moeten bijsturen. Concreter: ondernemers in de reclame hadden moeten bijsturen. Maar die waren er dus veel te weinig.

Aan alle kanten, concludeert Ubachs zelf ook, zijn reclamebureaus voorbij gestreefd en links en rechts ingehaald. Niet omdat klanten geen reclamebureaus willen. Maar ze willen bureaus die iets toevoegen. Niet bureaus die teveel geld vragen voor iets wat ze zelf snel kunnen regelen. Ze zoeken geen bureaus die een strategie schrijven die ze elders beter en goedkoper kunnen inkopen.

Het concept bureau bloeit wereldwijd. In bijna alle dienstverlenende sectoren en ook in de communicatie bloeien bureaus. Alleen de reclamebureaus bloeien al jaren onvoldoende.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in