Veranderde samenleving: nieuwe segmentatie
Dit constateert databedrijf Cendris op basis van de kenmerken van ruim 1 miljoen huishoudens.
Cendris vergeleek de gegevens van de huidige samenleving met die van een paar jaar geleden en ziet dat vooral het aantal ouderen, allochtonen en tweeverdieners flink is toegenomen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaInmiddels leeft 8 procent van de bevolking in een multiculturele omgeving en is er een opmars van gezinnen met tweeverdieners en kinderen.
Dit dwingt marketeers om anders te segmenteren, aldus Cendris. Astrid Gravemaker, productmanager Marketing Intelligence van Cendris: 'Nederland is - net als alles in de wereld - continue aan het veranderen; er is sprake van vergrijzing, Nederland is multicultureler geworden en onze interesses en lifestyle gaan met de tijd mee. Dit betekent dat de basis waarop gesegmenteerd wordt ook mee moet groeien.'
Cendris denkt bijvoorbeeld aan meerdere segmentaties in de groep senioren. Deze groep wordt nu nog als 1 geheel gezien.
Segmenteren op sociodemografische kenmerken, de meest gebruikelijke methode, volstaat dus niet meer.
Om een goed beeld te kunnen krijgen van de doelgroep moeten er steeds meer lifestyle-kenmerken meegenomen worden.
Gravemaker: 'De interesses en activiteiten van de consument zijn van steeds groter belang. Wat lezen ze, wat doet men in hun vrije tijd, hoe sociaal betrokken is men? Zo kruip je dichter op de huid van de consument en kun je marketingacties effectiever en efficiënter inzetten'.
11 nieuwe consumententypes
De bevolking is volgens Cendris anno nu te typeren in elf Nederlandse consumententypes:
1. Intellectuele doorgroeiers (9%) *
2. Hoopopgeleide singles en studenten (7%)
3. Multiculturele binnenstadbewoners (8%)
4. Betrokken senioren (10%)
5. Ondernemende ouderen (8%)
6. Eerlijke buurtbewoners (12%)
7. Gesettelde streekgezinnen (8%)
8. Provinciale gezinnen met kinderen (8%)
9. Sociaal middelbaar gezin (9%)
10. Welgestelde gezinnen en empty nesters (9%)
11. Moderne welstandige gezinnen met kids (12%)
* % van de Nederlandse bevolking
Cendris licht de nieuwe types toe op www.nederlandisveranderd.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid