Overslaan en naar de inhoud gaan

Veranderde samenleving: nieuwe segmentatie

De samenleving is de afgelopen jaren dusdanig veranderd dat marketeers hun klantsegmentatie moeten wijzigen om effectievere marketing te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit constateert databedrijf op basis van de kenmerken van ruim 1 miljoen huishoudens.

related partner content for mobile comes here

Cendris vergeleek de gegevens van de huidige samenleving met die van een paar jaar geleden en ziet dat vooral het aantal ouderen, allochtonen en tweeverdieners flink is toegenomen.

Inmiddels leeft 8 procent van de bevolking in een multiculturele omgeving en is er een opmars van gezinnen met tweeverdieners en kinderen.

Dit dwingt marketeers om anders te segmenteren, aldus Cendris. Astrid Gravemaker, productmanager Marketing Intelligence van Cendris: 'Nederland is - net als alles in de wereld - continue aan het veranderen; er is sprake van vergrijzing, Nederland is multicultureler geworden en onze interesses en lifestyle gaan met de tijd mee. Dit betekent dat de basis waarop gesegmenteerd wordt ook mee moet groeien.'

Cendris denkt bijvoorbeeld aan meerdere segmentaties in de groep senioren. Deze groep wordt nu nog als 1 geheel gezien.

Segmenteren op sociodemografische kenmerken, de meest gebruikelijke methode, volstaat dus niet meer.

Om een goed beeld te kunnen krijgen van de doelgroep moeten er steeds meer lifestyle-kenmerken meegenomen worden.
Gravemaker: 'De interesses en activiteiten van de consument zijn van steeds groter belang. Wat lezen ze, wat doet men in hun vrije tijd, hoe sociaal betrokken is men? Zo kruip je dichter op de huid van de consument en kun je marketingacties effectiever en efficiënter inzetten'.

11 nieuwe consumententypes

De bevolking is volgens Cendris anno nu te typeren in elf Nederlandse consumententypes:

1. Intellectuele doorgroeiers (9%) *
2. Hoopopgeleide singles en studenten (7%)
3. Multiculturele binnenstadbewoners (8%)
4. Betrokken senioren (10%)
5. Ondernemende ouderen (8%)
6. Eerlijke buurtbewoners (12%)
7. Gesettelde streekgezinnen (8%)
8. Provinciale gezinnen met kinderen (8%)
9. Sociaal middelbaar gezin (9%)
10. Welgestelde gezinnen en empty nesters (9%)
11. Moderne welstandige gezinnen met kids (12%)
* % van de Nederlandse bevolking

Cendris licht de nieuwe types toe op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in