Op zoek naar groen


[DOOR JOSJE SPINHOVEN EN ROB BEEMSTER ILLUSTRATIES NANNA KOEKOEK]
DAGBLADEN: OERBOSSEN
Dagbladuitgevers PCM, De Telegraaf en Wegener ondertekenden in 1997 de ‘Dutch Declaration of concern regarding Old Growth Forests'. Daarin nemen zij zich voor geen papier te gebruiken dat afkomstig is van oerbossen.Greenpeace constateerde in oktober vorig jaar echter dat slechts een klein deel van het in Nederland gebruikte krantenpapier gerecycled is. Ook gebruiken de uitgevers papier dat deels geproduceerd zou zijn met hout uit Canadese oerbossen. De dagbladuitgevers kunnen dus nog wel wat beter hun best doen.
GROENSCORE:
NIET GROEN
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
TELEVISIE EN RADIO: LLINK
‘De groenste omroep' Llink compenseert de CO2-uitstoot die wordt veroorzaakt door het produceren van programma's, zo veel mogelijk. Het eten in de kantine komt van de bioboer en ook de producten in de webshop zijn duurzaam. Maar klimaatneutrale tv (-reclame) is in feite niet mogelijk. De productie van commercials en tv-programma's kost energie en het toestel van de tv-kijker verbruikt stroom. In het beste geval dan nog groene stroom. Hetzelfde geldt voor radio.
GROENSCORE:
NIET GROEN
INTERNET: KLIMAATNEUTRALE WEBSITE
Dankzij internet en e-mail wordt er minder gebruikgemaakt van papier. Ook neemt de behoefte aan fysiek transport af door internetbankieren, online winkelen en thuiswerken. Toch blijkt internet ook schadelijk te zijn voor het milieu. Niet alleen omdat individuele pc's stroom verbruiken, maar vooral omdat de datacenters waar websites op lopen, zo veel energie verslinden. Maar dit kan gecompenseerd worden. Cleanbits biedt klanten de mogelijkheid om de CO2-uitstoot van hun website te compenseren door bomen te planten. Vijftien bomen voor één internetpagina, om precies te zijn. Overigens is het effect van deze compensatie betrekkelijk: er is nooit genoeg ruimte op de wereld om voldoende bomen te planten die alle CO2-uitstoot kunnen compenseren.
Maar toch, het geweten is met deze aflaat redelijk gesust wat de corporate website betreft. Webvertising kan vervolgens via Planet Ads, een netwerk van websites met een gericht bereik onder duurzame en klimaatbewuste consumenten. Maar let op: de adverteerder die wil adverteren op het netwerk moet zelf ook aan de groene eisen voldoen. Initiatiefnemer Stichting iNSnet investeert 5 procent van elke verdiende reclame-euro in projecten die een bijdrage leveren aan een ‘schone, veilige en welvarende wereld'.
GROENSCORE:
LICHTGROEN
DIRECT MARKETING: MILIEUVRIENDELIJK MAILEN
Een aantal dm-bureaus doet zijn best om milieuschade door mailingen te beperken. Connective Marketing uit Purmerend bijvoorbeeld gebruikt papier met het FSC-keurmerk (van hout afkomstig uit goed beheerd bos) of gerecycled papier. Drukken gebeurt bij een drukker met een eco-drukpers, die milieuvriendelijke stroom en biologisch afbreekbare inkt gebruikt. Klanten kunnen er bovendien voor kiezen om geen vensterenveloppen met plastic te gebruiken maar een gelatinevariant.
Maar het kan groener: het Franse dm-bureau Mailing Vert van TBWA\Excel voert de duurzaamheid door tot in de puntjes door ook voor het transport gebruik te maken van bestelwagens met schone motoren.
GROENSCORE:
GROEN
TIJDSCHRIFTEN: GREEN.2 EN ODE
Green.2 schrijft over milieuvriendelijke initiatieven en dat is niet alleen maar ‘lip service': het blad wordt ook gedrukt op gerecycled papier en de drukker gebruikt biologisch afbreekbare inkt. Ode doet ook erg zijn best: uiteraard is het papier gerecycled en zelfs het seal dat om het blad naar de abonnees toe gaat, is gekeurmerkt.
GROENSCORE:
GROEN
GUERRILLAMARKETING/OUTDOOR: GREENGRAFFITI
GreenGraffiti spuit met een hogedrukreiniger de straat of een muur schoon binnen een sjabloon. Het resultaat is een reclame-uiting in schone letters die contrasteren met de vuile ondergrond.
GreenGraffiti zegt volledig klimaatneutraal te zijn. Voor de sjablonen gebruiken ze onder meer aluminium, dat hergebruikt kan worden. Maar het water dat ze gebruiken dan? ‘Het is inderdaad schandalig dat we daarvoor drinkwater gebruiken', vindt directeur Jim Bowes van GreenGraffiti. In verband met de volksgezondheid is het echter niet verstandig om water uit de gracht te gebruiken. Maar ook hier heeft hij een oplossing voor: in samenwerking met een waterbedrijf compenseert hij elke liter water die hij gebruikt door schoon drinkwater te produceren in een land waar dat schaars is.
Voor Bowes is duurzaamheid heel belangrijk. Hij windt zich op over de laksheid van de reclamewereld. ‘De creatieve industrie loopt op dit gebied twee jaar achter op de rest van de wereld. Terwijl wij juist degenen zijn die het publiek kunnen opvoeden. Guys, come on, we're the creative ones! Er zijn nauwelijks milieuvriendelijke media, en dat is schandalig.'
GROENSCORE:
GROEN
Lush, cosmeticamerk met een ideologie
Het van oorsprong Britse cosmeticamerk Lush, bekend van vele soorten handgemaakte zeep, massageproducten en bruisbollen, is wat je kunt noemen een merk met een ideologie. Min of meer actief in dezelfde branche als The Body Shop, maar wat strakker in de leer. Lush, volgens eigen zeggen ‘een van de vriendelijkste bedrijven ter wereld', gaat er prat op dat al haar producten gemaakt zijn van ‘vers fruit, groenten, essentiële oliën en veilige synthetische stoffen' en vooral geen dierlijke ingrediënten bevatten.
Voor marketingcommunicatie hanteert het bedrijf een ‘free publicity policy'. ‘Het enige wat we laten maken is onze krant die in de winkels aan de klanten wordt meegegeven. Verder geloven we heel erg in mond-tot-mondreclame', vertelt marketing-/communicatiemanager Lenneke Bollenbaas. Een bewuste keuze voor het milieu? ‘Nou, nee', zegt ze. ‘Het hoofdkantoor heeft dat ooit vastgelegd en we zijn daar nooit van afgestapt.'
Vanzelfsprekend laat Lush de krant op gerecycled papier drukken. In Groot-Brittannië - waar het hoofdkantoor van Lush is gevestigd - gaan de eisen die het bedrijf stelt ten aanzien van het duurzaam produceren een stuk verder. Volgens Bollenbaas wordt van de drukker geëist dat die ‘veganistische inkt' gebruikt. ‘In normale inkt schijnt een varkensproduct te zitten. Nee, dat wist ik zelf ook niet.' Of de Nederlandse editie dan ook met die inkt gedrukt gaat worden? Vooralsnog is dit niet aan de orde. ‘De oplage is daarvoor te klein. Het drukken zou een heel stuk duurder uitvallen.'
Mud Jeans
Het onlangs geïntroduceerde Mud Jeans profileert zich als eco-merk dat ‘verder gaat waar andere modebedrijven stoppen'. De jeans wordt gemaakt van ecologische materialen als katoen, bamboe, soja en eucalyptus. Verder wordt er gebruik gemaakt van ecologische verf en gerecyclede prijskaarten. Door middel van onder andere productlabels van geperst katoen, wil Mud Jeans de consument duidelijk maken waar de producten voor staan. Om de productie zo eco mogelijk te krijgen, laat Mud Jeans prints en denimknopen testen bij TNO, zodat de prints op waterbasis met zekerheid pvc- en phatalatevrij zijn en de knopen zonder de schadelijke metalen zoals cadmium, nikkel en polyester. Tevens gebruikt men gerecyclede kartonnen dozen en gerecyclede houten pallets. Mud Jeans produceert klimaatneutraal door te participeren in een bomenaanplantproject en zakjes met katoenzaadjes mee te leveren met de artikelen.
Volgens marketingmanager Tim van Looijen is de bewustwording in Nederland onder de detaillist en consument nog niet zo groot als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘Daar ligt voor Mud Jeans een grote uitdaging waarbij de communicatie een grote rol zal spelen.' Mud Jeans probeert via de media, de website en mailings naar grootwinkelbedrijven de maatschappij kennis te laten maken met dit concept.
Innocent: 100 procent gerecyclede verpakking
‘Duurzaam ondernemen is helemaal niet zo moeilijk', vindt Niels Paauw, verantwoordelijk voor marketing & communicatie en een van de zes internationale ‘groene engelen' van Innocent drinks, bewakers van een duurzame bedrijfsvoering. ‘De basisgedachte is dat je, voordat je iets gaat maken, eerst goed nadenkt of je het echt nodig hebt. En dat je vervolgens eens zorgvuldig kijkt naar de manier waarop je het laat maken.'
Is het vernieuwbaar? Voor Paauw is dat hét groene criterium. Ten aanzien van marketingcommunicatie gaat het dan over instore-materiaal. Displays, posters en boekjes; alles is van gerecycled papier en karton en gedrukt met biologisch afbreekbare inkt. Het is een vanzelfsprekendheid die voortkomt uit de mentaliteit van Innocent, stelt Paauw, die hier echter bij aantekent dat werkelijke milieuwinst niet zozeer uit marketing te behalen is.
Veel groter is de milieuwinst met de verpakkingen. Innocent claimt de eerste in de wereld te zijn die haar drankjes verpakt in flesjes die zijn gemaakt van volledig gerecycled plastic. ‘In 2006 hebben we de carbon footprint van al onze activiteiten laten uitrekenen. We hebben toen ontdekt dat 35 procent van de door ons veroorzaakte CO2-uitstoot is toe te schrijven aan de verpakkingen. Door flesjes niet van 50 procent gerecycled plastic, maar van 100 procent gerecycled plastic te maken, is de uitstoot met de helft afgenomen. Dát is duurzame marketing.'
Het liefst zou Innocent ook voor de labels van de flesjes gerecycled papier gebruiken. Dat is lastiger dan gedacht. Dat heeft te maken met de koeling van de smoothies. Van die kou slaat er condens op de flesjes en daar worden de labels een beetje vochtig van. Nu heeft gerecycled papier kortere vezels, dus is het minder sterk. Voor tegen elkaar aan schurende, koude labels is het daardoor niet geschikt. Samen met een fabrikant is nu een label ontwikkeld dat is gemaakt van 25 procent gerecycled papier. De intentie is volgens Paauw het percentage vernieuwbaar papier in de labels verder te verhogen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid