'B2b-websites zijn niet effectief'
Business-to-business-websites zijn onvoldoende ingericht om het belangrijkste doel, het genereren van klantcontact, te ondersteunen. Dat blijkt uit onderzoek door zoekmachine-optimalisatiebureau Indenty.
Uit het onderzoek blijkt dat 99 procent van de onderzochte websites niet geschikt is voor de b2b-markt. De helft van de websites blijkt aan minder dan één derde van de gestelde criteria te voldoen. Onder de onderzochte websites bevonden zich onder andere websites van webdesigners, software-ontwikkelaars en reclamebureaus.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaCriteria waarop de meeste bedrijven een onvoldoende scoorden, waren het opnemen van referenties, testimonials, case studies, whitepapers, nieuwsberichten op websites en het aangeven van het onderscheidend vermogen. Eén vijfde van de websites biedt content aan waaruit de expertise van het bedrijf blijkt.
beperkte hoeveelheid informatie
Verder wordt er weinig gebruik gemaakt van mogelijkheden om vertrouwen onder bezoekers te wekken, aldus de onderzoekers. Ook bieden veel websites maar een beperkte hoeveelheid informatie aan. De onderzoekers trekken de effectiviteit hiervan in twijfel, omdat bedrijven juist voor strategische aankopen veel informatie verzamelen alvorens ze kiezen voor een bepaald product of bepaalde leverancier.
Toch zijn niet alle websites even ongeschikt voor de b2b-markt; er zijn ook bedrijven die het wel goed doen. Een bedrijf dat metaalsnijmachines en ?technieken aanbiedt op internet gaf bijvoorbeeld veel aanvullende informatie over hun dienstverlening met positief resultaat: bezoekers kregen meer vertrouwen in de expertise van dit bedrijf.
Een ander voorbeeld betreft een bedrijfstrainingenbureau dat online testen aanbiedt voor het maken van een meer gegronde keuze voor een opleiding.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid