Overslaan en naar de inhoud gaan

Gezondheidsclaims Unilever onder vuur

Roep je al jaren dat kinderen slimmer worden als ze maar jouw margarine met gezonde vetzuren smeren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Roep je al jaren dat kinderen slimmer worden als ze maar met gezonde vetzuren smeren.

related partner content for mobile comes here

En dat van Becel pro-activ je cholesterol-peil gunstig beïnvloed wordt.

En dan besluit Brussel dat het .

Da's pijnlijk.

Het voedingsmiddelenconcern Unilever moet zijn gezondheidsclaims op de margarines Becel pro-activ en Blue Band aanpassen. Dit blijkt uit een serie uitspraken die het EU-orgaan voor Voedselveiligheid ( ) vorige week heeft gedaan.

Unilever zegt over Becel pro-activ dat 'plantaardige sterolen het cholesterol(gehalte) en het risico op hart- en vaatziekten verlagen'.

De Efsa erkent het eerste deel van de claim, maar ziet onvoldoende bewijs voor het tweede deel. Het agentschap stelt daarom voor dat Unilever de claim verandert in: 'Het is bewezen dat plantaardige sterolen het cholesterol(gehalte) verlagen. Het vertragen van het cholesterolgehalte kan de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.'

'We moeten inderdaad "reduces" veranderen in "may reduce"', zegt de Unilever-woordvoerder in het FD.

Daarnaast kan Unilever niet claimen dat kinderen onvoldoende essentiële vetzuren consumeren. Blue Band zou dit vermeende tekort aanvullen. Volgens Efsa is onvoldoende bewezen dat kinderen te weinig essentiële vetzuren binnenkrijgen.

De aanvragen zijn van belang omdat de Europese Unie een einde wil maken aan de wildgroei aan gezondheidsclaims op producten.

Na 2009 moeten de claims zijn goedgekeurd door de Europese Commissie. Efsa is daarvoor het adviesorgaan. Claims van andere bedrijven zijn tot dusver overigens ook afgewezen.

De afwijzingen van Efsa zijn alleen wel een domper voor Unilever, dat meer is gaan inzetten op producten die consumenten helpen met hun gezondheid. Het concern gaat dan ook bezwaar indienen, zei een woordvoerder vandaag strijdlustig.

Unilever verwacht begin 2009 definitief uitsluitsel te krijgen. Het concern kan eventueel leven met een nuancering op de verpakking van Becel pro-activ, zei de woordvoerder. 'Maar we gaan er wel bezwaar tegen maken.'

Voor Blue Band hoopt Unilever met zijn wetenschappelijke onderbouwing Europese deskundigen te overtuigen dat kinderen nu te weinig essentiële vetzuren binnenkrijgen via hun dagelijkse voeding.

Het zijn de eerste acht beoordelingen van de Efsa. Vijf zijn er gerelateerd aan de claim dat consumptie van het product goed is voor kinderen. De meeste daarvan vinden geen genade.

Zo is de claim van de Ierse zuivelindustrie dat melk drinken en kaas eten goed zijn tegen tandbederf, volgens de Efsa helemaal niet bewezen.

Een Duits bedrijf dat een uit probiotische vezels bestaand voedingssupplement maakt dat de weerstand van kinderen zou vergroten, krijgt ook de kous op de kop.

Unilever komt er eigenlijk nog aardig vanaf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in