Overslaan en naar de inhoud gaan

Autoreclame: mediakeuze blijft erg traditioneel

Welk merk besteedt in Nederland het meeste aan reclame per verkochte auto?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Chevrolet. Per verkochte auto werd er in de eerste zes maanden van dit jaar 1237 euro aan reclame besteed. Dat is voor dit merk overigens 40,7 procent meer dan in dezelfde periode in 2007.

related partner content for mobile comes here

Nummer twee is Mazda met 776 euro per auto (plus 73,3 procent). Daarna volgen:

Nissan 722 euro per auto (-40,8 procent)
Mercedes Benz 701 euro (+0,6 procent)
Hyundai 700 euro (+60,7 procent)

De automerken met de laagste reclamekosten per verkochte auto zijn:

Volkswagen 275 euro (+ 4,7 procent)
Ford 288 euro (-3,5 procent)
Peugeot 373 euro (-6,8 procent)

De cijfers zijn van Nielsen en bewerkt door . In van vorige week staan de cijfers op een rijtje. Het is altijd weer leerzame kost.

De big spender in reclame is Opel, dat in de eerste zes maanden van dit jaar 14,7 miljoen euro uitgaf (577 euro per auto, +54,9 procent).

De rest:

Renault: 12,2 miljoen (545 euro per auto, +62,7%)
Toyota 11,6 miljoen (507 euro, +5,1%)
Peugeot 9,2 miljoen (373 euro, -6,8%)
Citroen 7,7 miljoen (536 euro, -18,8%)
Hyundai 7,5 miljoen (700 euro, +60,7%)
Ford 7,4 miljoen (288 euro, -3,5%)
Volkswagen 7 miljoen (275 euro, +4,7%)
Fiat 6,5 miljoen (468 euro, -12,4%)

In het eerste half jaar van 2008 werd in totaal 153 miljoen besteed. En dat is drie procent meer dan in 2007. Het aandeel internet groeide met 3 procent, dus dat is niet spectaculair.

Opmerkelijk is dat de meeste automerken het vooral op tv zoeken. Nog altijd gaat 58 procent van het budget naar tv.
Er zijn twee uitzonderingen: BMW en Honda. Ze deden allebei niets op tv, maar zetten vooral publiekstijdschriften ( 45 procent van het BMW-budget) en radio (58 procent van het Honda-budget) in.

Print zakt terug en radio wint terrein. Internet is voor de meeste nog een brug te ver. Merken als Hyundai, Fiat, Suzuki en Daihatsu geven zo goed als niets uit op internet.

In totaal beslaat internet niet meer dan 4 procent van het mediabudget. Vreemd, want iedereen die een auto gaat kopen kijkt eerst uitgebreid op internet rond.

Een paar uitzonderingen: Peugeot en Citroen doen wel veel (bannering) op internet.

Ter waarschuwing: het gaat hier wel om bruto bedragen. Dus de kortingen die de importeurs bij de media bedingen én krijgen worden niet meegenomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in