Overslaan en naar de inhoud gaan

'Communicatie luistert nauwer dan Fortis dacht'

Fortis slaagt er maar niet in goed te communiceren met de buitenwereld, ondanks herhaalde beloften tot beterschap. Afgelopen maandag…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Lippens zei Eurocommissaris Neelie Kroes te hebben gesmeekt om uitstel voor de verkoop van bepaalde onderdelen van ABN Amro. Kroes stelde echter dat ze het laatste driekwart jaar niet met Lippens heeft gesproken. Een rel leek geboren. Maar vrijdag probeerde Fortis de gemoederen te sussen. Het was een retorische overdrijving, een beeldspraak, aldus een woordvoerder.
Elias: "Als Lippens heeft gezegd dat hij zélf Kroes heeft gesproken, dan is er iets niet juist. Dat is 'killing', want je mag nooit liegen. Wat wel mag, is zaken mooier voorstellen. Maar dingen zeggen die in strijd zijn met de feiten mag absoluut niet."

related partner content for mobile comes here

Het is niet de eerste keer dat Fortis in verlegenheid is gebracht door gebrekkige communicatie. In januari nog kon het concern geruchten over een winstwaarschuwing niet adequaat ontzenuwen, zelfs niet na een persbericht. Eind juni deed de bankverzekeraar plotseling een financiële noodgreep, terwijl de toenmalige topman Jean-Paul Votron kort daarvoor nog had gezegd: "De balans is in orde, absoluut."
Verder bleven beleggers deze maand met vragen zitten rondom het gedwongen vertrek van financieel bestuurder Gilbert Mittler en bij de kwestie of het Chinese Ping An een groot belang mag nemen in het vermogensbeheerbedrijf van Fortis. Dat Fortis een reclamecampagne met de leus 'Het leven is een curve' ondanks de onrust steevast doorzet, is volgens lector communicatie Bert Pol van de Hogeschool Utrecht 'ongelukkig'.

"De timing is niet goed. Ik zou Fortis hebben geadviseerd de campagne in te trekken," aldus Pol. Hij verbaast zich verder over de belegde informatieve bijeenkomsten van Fortis. "Dat was een hele riskante strategie. Vaak lopen zulke bijeenkomsten helemaal verkeerd af door de negatieve sfeer."
De deskundige kan zich wel vinden in het aftreden van Votron. Als het vertrouwen van beleggers niet terugkeert, zou volgens hem ook Lippens moeten gaan. Alles opgeteld geeft de lector Fortis voor de communicatie in de afgelopen maanden als rapportcijfer een 4. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in