
‘We willen eindelijk feiten boven tafel krijgen over hoe jong talent en de bureauwereld elkaar beter kunnen vinden,’ zegt Mara Janssen, betrokken bij Raw. De oproep aan jong creatief talent: vul de enquête in en help de sector vooruit.
Jong talent staat te popelen om aan de slag te gaan in de creatieve industrie. Tegelijkertijd vragen bureaus zich af: waar is al dat jonge talent? Volgens Janssen zit hier ergens een mismatch. ‘We horen constant van starters dat ze nergens binnenkomen en dat ervaring een harde eis is, terwijl ze die nog niet kunnen hebben. Aan de andere kant spreken we bureaueigenaren die juist aangeven dat ze graag jong talent willen aannemen, maar moeite hebben om ze te vinden.’
Vacatures
Medewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalData in plaats van aannames
Die kloof wil Raw in kaart brengen met een grootschalig onderzoek onder jong talent met 0 tot 5 jaar werkervaring. ‘We willen weten: ligt het probleem bij de toegangseisen? Is het vak nog aantrekkelijk genoeg? Of zijn er compleet andere obstakels?’
De uitdagingen voor starters in de creatieve sector zijn bekend. Maar Raw wil stoppen met aannames en inzetten op harde feiten. ‘Bureaus bellen ons vaak met de vraag: wat moeten we jonge talenten bieden? We kunnen dan alleen putten uit eigen ervaring, maar straks hebben we harde data,’ zegt Janssen. ‘Misschien blijkt bijvoorbeeld dat salaris niet de doorslaggevende factor is, maar dat goede begeleiding en een inspirerende werkomgeving veel belangrijker worden gevonden.’
Het onderzoek moet ook jaarlijks herhaald worden, zodat ontwikkelingen inzichtelijk worden. ‘Misschien denken we nu dat Gen Z vooral klaagt over lage salarissen, maar blijkt straks dat werkgeluk de grootste factor is. Of dat de instroom van talent structureel verandert. We willen dit als een benchmark opzetten, zodat we het gesprek in de sector kunnen blijven voeren op basis van feiten.’
Doe mee en bepaal de toekomst
Om een realistisch beeld te krijgen, is de input van zoveel mogelijk jonge creatieven nodig. ‘Iedereen in de bureauwereld met 0 tot 5 jaar ervaring kan meedoen. Van designers tot strategen, van producers tot copywriters. Iedereen die deel uitmaakt van de toekomst van de creatieve industrie,’ benadrukt Janssen.
Het invullen van de enquête duurt slechts een paar minuten. ‘We willen niet alleen starters helpen hun plek te vinden, maar ook bureaus concrete handvatten geven om aantrekkelijker te worden voor jong talent. Hoe beter we elkaar begrijpen, hoe sterker de industrie wordt.’
Wil jij als talent bijdragen aan een toekomst waarin creatief talent en bureaus elkaar makkelijker vinden? Vul dan de enquête hier in.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid