Overslaan en naar de inhoud gaan

Creatieve industrie zoekt jong talent én andersom– maar waarom vinden ze elkaar dan niet?

De creatieve sector schreeuwt om jong talent, maar tegelijkertijd worstelen starters met het vinden van een eerste baan.
Bureaus bellen ons vaak met de vraag: wat moeten we jonge talenten bieden?
Jonge creatieven worden opgeroepen om de enquete in te vullen
Bureaus bellen ons vaak met de vraag: wat moeten we jonge talenten bieden?
Jonge creatieven worden opgeroepen om de enquete in te vullen

‘We willen eindelijk feiten boven tafel krijgen over hoe jong talent en de bureauwereld elkaar beter kunnen vinden,’ zegt Mara Janssen, betrokken bij Raw. De oproep aan jong creatief talent: vul de enquête in en help de sector vooruit.

related partner content for mobile comes here

Jong talent staat te popelen om aan de slag te gaan in de creatieve industrie. Tegelijkertijd vragen bureaus zich af: waar is al dat jonge talent? Volgens Janssen zit hier ergens een mismatch. ‘We horen constant van starters dat ze nergens binnenkomen en dat ervaring een harde eis is, terwijl ze die nog niet kunnen hebben. Aan de andere kant spreken we bureaueigenaren die juist aangeven dat ze graag jong talent willen aannemen, maar moeite hebben om ze te vinden.’

Data in plaats van aannames

Die kloof wil Raw in kaart brengen met een grootschalig onderzoek onder jong talent met 0 tot 5 jaar werkervaring. ‘We willen weten: ligt het probleem bij de toegangseisen? Is het vak nog aantrekkelijk genoeg? Of zijn er compleet andere obstakels?’

De uitdagingen voor starters in de creatieve sector zijn bekend. Maar Raw wil stoppen met aannames en inzetten op harde feiten. ‘Bureaus bellen ons vaak met de vraag: wat moeten we jonge talenten bieden? We kunnen dan alleen putten uit eigen ervaring, maar straks hebben we harde data,’ zegt Janssen. ‘Misschien blijkt bijvoorbeeld dat salaris niet de doorslaggevende factor is, maar dat goede begeleiding en een inspirerende werkomgeving veel belangrijker worden gevonden.’

Het onderzoek moet ook jaarlijks herhaald worden, zodat ontwikkelingen inzichtelijk worden. ‘Misschien denken we nu dat Gen Z vooral klaagt over lage salarissen, maar blijkt straks dat werkgeluk de grootste factor is. Of dat de instroom van talent structureel verandert. We willen dit als een benchmark opzetten, zodat we het gesprek in de sector kunnen blijven voeren op basis van feiten.’

Doe mee en bepaal de toekomst

Om een realistisch beeld te krijgen, is de input van zoveel mogelijk jonge creatieven nodig. ‘Iedereen in de bureauwereld met 0 tot 5 jaar ervaring kan meedoen. Van designers tot strategen, van producers tot copywriters. Iedereen die deel uitmaakt van de toekomst van de creatieve industrie,’ benadrukt Janssen.

Het invullen van de enquête duurt slechts een paar minuten. ‘We willen niet alleen starters helpen hun plek te vinden, maar ook bureaus concrete handvatten geven om aantrekkelijker te worden voor jong talent. Hoe beter we elkaar begrijpen, hoe sterker de industrie wordt.’

Wil jij als talent bijdragen aan een toekomst waarin creatief talent en bureaus elkaar makkelijker vinden? Vul dan de enquête hier in.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in