Overslaan en naar de inhoud gaan

Online mediabestedingen in Q1 24 miljoen euro

De bruto mediabestedingen op internet bedroegen in het eerste kwartaal van dit jaar 24 miljoen euro. Grootste besteder binnen de sector is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tweede en derde plek worden ingenomen door de mediabranche en financiële dienstverleners, goed voor respectievelijk 4 miljoen euro en 3.97 miljoen euro.
De grootste online adverteerder in deze periode was Microsoft met 1,2 miljoen euro aan bestedingen, gevolgd door DSB Voorschotbank met 900.000 euro en Gsmweb.nl met 692.000 euro.

related partner content for mobile comes here

Of er sprake van groei is, kan de BBC niet zeggen. De organisatie registreert de internetbestedingen namelijk sinds januari 2004, waardoor nog geen inzicht bestaat in de ontwikkeling van de online bruto mediabestedingen. Als die ontwikkeling echter gelijk is aan die van de netto mediabestedingen op internet, dan is er volgens BBC sprake van groei. De netto bestedingen verdubbelden in het eerste kwartaal van 2004 in vergelijking met de eerste drie maanden van vorig jaar.
Ruim 40 procent van de bestedingen op internet komt uit advertenties in de vorm van buttons, banners en skyscrapers. Adverteren via zoekmachines heeft in de huidige registratie nog slechts een aandeel van 2,5 procent, hoewel dat een steeds populairdere vorm van adverteren wordt. Anne-Claire Stuivenberg van BBC: “We hopen in de toekomst ook de zoekmachines toe te kunnen voegen aan de registratie. Als we de data van deze exploitanten op kunnen nemen, zullen de bestedingen in de toekomst nog hoger uitkomen.” Om dezelfde reden zijn de bestedingen van emailmarketing nog gering. BBC en branchevereniging IAB Nederland zetten zich in om ook deze vorm van online adverteren aan de registratie toe te voegen.De volgende partijen leverden data voor de registratie aan: MSN, Adlink, IP, Funda, IDG Communications, Ilse, Lycos, Veronica Digitaal, Wanadoo, Webads, Wegener Multimedia, Adformatie en Netdirect.

Top 5 adverteerders internet 1e kwartaal 2004 (in euro x 1.000) totaal januari februari maart 24.359 6.821 7.344 10.194 1 Microsoft 1.170 464 545 161 2 DSB Voorschotbank 906 242 161 504 3 Gsmweb.nl 692 174 293 225 4 KPN 537 212 110 215 5 Telfort 470 126 114 230

Top 5 branches internet 1e kwartaal 2004(in euro x 1.000) totaal januari februari maart 24.359 6.821 7.344 10.194 1 Telecom/ict-bedrijven 5.481 1.719 1.615 2.147 2 Media 4.076 1.010 1.265 1.801 3 Financiële dienstverlening 3.973 1.289 1.213 1.471 4 Horeca Toerisme Recreatie 1.827 467 564 796 5 Retail 1.452 412 540 500

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in