Marcommeter #1: ‘Waar blijft de urgentie?’
JAN DRIESSEN: Gisteren is de verkiezingscampagne dan toch officieel begonnen! De SP deelt ijsjes uit op de markt, de PvdA trekt met rode rozen de buurten in, het CDA bekeert bejaardentehuizen, de VVD houdt werkbezoeken bij ondernemend Nederland. Men voert campagne zoals dat 50 jaar lang is gedaan. Alsof er geen vuiltje aan de lucht is, alsof Europa niet op instorten staat! Zouden de lijsttrekkers de ernst van de situatie wel in de gaten hebben, zo vraag je je bezorgd af? Er worden zaken als restschuldkwijting en ontslagbescherming in het vooruitzicht gesteld, alsof er in het geheel geen crisis is. Roemer presteert het zelfs om de Europese 3-procentsnorm bij het oud vuil te zetten. Leuke verkiezingsretoriek, maar waar blijft de urgentie? Waarom niet de handen ineen slaan? Waarom geen nationale reddingsdebatten organiseren waarin politiek, topeconomen en bedrijfsleven GEZAMENLIJK naar een oplossing zoeken? In plaats van weer zo’n voorspelbaar rollenspel op te voeren in traditionele tv-debatten. Er moeten nu radicaal andere keuzes worden gemaakt dan de afgelopen 50 jaar. Maar wie neemt daartoe het voortouw? Onze welvaart, onze banen, ons land staan op het spel!
INGE LIGTHART: Gisteren naar het ‘premiersdebat’ gekeken, Benieuwd waar we het vandaag bij de koffie over gaan hebben. Over Roemer en z’n fijne authenticiteit? Of was-ie te authentiek en doet hij toch niet meer mee voor de grote getallen?
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisWe kunnen ons ook gaan afvragen wat er met Rutte aan de hand was. Hij had hetzelfde Oger-pak als Samsom aan, alleen droeg die het anders; net een beetje nerveuzer gesneden, net een beetje meer gespierd, net een beetje meer rechtop. En zo zie je je premier graag. Kortom, weg was Rutte’s premierbonus. Dat was schrikken.
Huilie-huilie Wilders mag niet meer meespelen van de rest. Waarschijnlijk is het gewoon uitgewerkt.
Allemaal vormdingetjes. Nog van inhoud? Jazeker. Van alle kijkers noemde 51 procent Samsom de winnaar. De PvdA heeft blijkbaar eindelijk vorm én inhoud op orde. En meteen na de uitzending, hatseflats! Nog een paar commercials ertegenaan. Goeie marketing goed gebracht werkt altijd. Ook in de politiek.
REMBRANDT SMIDS:Als we de communicatieve verrichtingen van de lijsttrekkers moeten beoordelen, dan kunnen we niet om het ‘premiersdebat’ van zondagavond heen. Naar ik begreep was het zelfs wereldwijd trending op Twitter.
Los van al het inhoudelijke vuurwerk viel mij één ding in bijzonder op: Geert Wilders is oranje! Vanaf het moment dat hij de zaal binnenstapte tot het einde van het debat, iedere keer dat hij in beeld was moest ik denken aan John Boehner, de huidige ‘Speaker of the United States House of Representatives’ in de VS. Ook hij is oranje en in de media overstemt dat vaak zijn inhoudelijke mening. Nu kan je het met Wilders inhoudelijk eens of oneens zijn, maar je moet er toch niet aan denken dat we een premier zouden krijgen met een oranje kop en een geblondeerde bos stro erboven.
Tenzij hij de bedoeling had om onderbewust onze nationale kleur te claimen, zorgde ‘oranje Geert’ voor de politieke zeperd van gisteren.
Jan Driessen is directeur Communicatie Aegon en voorzitter van de Bond van Adverteerders, Inge Ligthart is managing director van TBWA/Neboko, Rembrandt Smids is founder van interactief strategiebureau BrandWebbing.
Illustraties: Nanna Koekoek
Klik hier voor het overzicht van alle edities van Marcommeter.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid