Overslaan en naar de inhoud gaan

ASC-keurmerk voor verantwoord gekweekte vis

Het Wereld Natuurfonds (WNF) presenteerde maandag het ASC-keurmerk voor verantwoord gekweekte vis. Tilapia uit Indonesië is de eerste vis…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vanaf volgend jaar komt nog meer kweekvis met het groene ASC-logo in de winkels, waaronder zalm, forel en tropische garnalen.

related partner content for mobile comes here

Ongeveer 950 miljoen mensen op aarde zijn voor hun eiwitten afhankelijk van vis. Door de groei van de wereldbevolking met bijna dertig procent zal de komende veertig jaar de behoefte aan vis verder toenemen, zo schat WNF in. De verwachting is dat de consumptie in die periode verdubbelt, mede door welvaartsgroei in Azië. Daarmee is viskweek de snelst groeiende voedingssector ter wereld. Het WNF maakt zich zorgen over de impact op de natuur en de sociale gevolgen die de enorme uitbreiding van viskweek heeft.

Daarom heeft de milieuorganisatie in 2009 samen met Initiatief Duurzame Handel het onafhankelijke (ASC)opgericht.

Vis met het ASC-keurmerk komt van kwekerijen die strenge normen hanteren. Zo wordt het gebruik van chemicaliën en antibiotica aan banden gelegd en wordt ziekteverspreiding voorkomen doordat de kweekvis niet kan ontsnappen. Op sociaal gebied sluiten de kwekerijen onder andere kinderarbeid uit, garanderen ze veiligheid voor de medewerkers en gaan ze goed om met de gemeenschap waarin ze opereren.

ASC is naar eigen zeggen van WNF het enige keurmerk waarvan de criteria door alle betrokken partijen zijn samengesteld; viskwekers, -handelaren, retail, NGO's en wetenschap.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in