Twitteren tijdens #OS2012
Via de ‘Tweetlympics’ hielden zij het Twittergedrag tijdens de spelen in de gaten.
In totaal werden tijdens de 30ste Olympische Spelen 260.180 online berichten geplaatst. Ondanks de door vele atleten ingelaste Twitterpauze was nog altijd 71 procent van deze berichten afkomstig van Twitter.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Topdrie
Zwemster Ranomi Kromowidjojo (‘Kromo’) werd met 31.736 berichten het meest genoemd van alle Nederlandse atleten. Turner Epke Zonderland staat op de tweede plaats, wielrenster Marianne Vos op de derde plek. Sprinter Churandy Martina wist de meeste online berichten te genereren zonder een medaille te winnen, waarbij opvallend vaak het woord ‘blij’ viel: ‘Waar kan ik een Churandy shirt met "ik ben blij" erop bestellen? #os2012.’
Voor een aantal atleten verliepen de Spelen minder goed. Dat is terug te zien in het sentiment. Van judoka Guillaume Elmont werd een medaille verwacht, maar hij werd al in de eerste ronde uitgeschakeld. Dat leidde tot 73 procent negatieve berichten. Schermer Bas Verwijlen sneuvelde in de tweede ronde en behaalde daarmee 70 procent negatieve berichten. Opvallend vaak was zijn houding onderwerp van gesprek: ‘Wat een arrogant kwalletje die Bas Verwijlen #ipv #ziningoud #gelukkiggeengoud.’ De meest positieve atleet van deze Spelen is Churandy Martina, maar als het gaat om de meest positieve berichtgeving moet hij de roeisters van de Vrouwen Acht laten voorgaan met 97 procent positieve berichten. Martina wordt met de 4x100 meter estafetteploeg wel tweede in deze strijd, met 96 procent positieve berichten.
Mart Smeets
Maar de meest besproken persoon van de Spelen is geen atleet, maar presentator Mart Smeets:
‘Met 40.438 berichten werd over “De Mart” meer gesproken dan over welke Nederlandse Olympiër ook. De presentator van het programma London Late Night kwam in opspraak door zijn krakkemikkige Engels (‘I cum toe joe’ terwijl hij richting Johann Olav Koss liep), gebrek aan feitenkennis en zijn houding ten opzichte van gasten, met als dieptepunt het treiterende vraaggesprek met Manon Flier. Het leverde veel kritiek op, een speciale Mart Auf Wiedersehen Smeets Facebookpagina en een Martbingo op.’
Hulzen Public Relations en Clipit online media monitoring: ‘De voormalig basketballer haalde zijn schouders op en dacht bij het zien van de kijkcijfers ongetwijfeld: senk joe very muts!’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid