Max’ boekentips: wat moet u deze zomer lezen?


"Velen van u zullen deze zomer een aantal weken vakantie nemen. Een mooi moment om u af te vragen of u het afgelopen jaar voldoende boeken heeft gelezen. Dan bedoel ik niet de boeken van Kluun, Saskia Noort of Herman Koch. Ik geef toe, vanuit een marketingstandpunt zijn het succesvolle auteurs, die de ondragelijke lichtheid van het bestaan treffend weten te illustreren. Mijn vraag is natuurlijk of u de marketing vakliteratuur het afgelopen jaar voldoende heeft bijgehouden.
"U hebt ongetwijfeld online veel informatie zien passeren en een deel daarvan ook ‘gescanned’. Maar diepgravend is al die gratis informatie zelden. Ik wil nog wel een stapje verder gaan: er verschijnt online een ongelooflijke hoeveelheid modieuze onzin over ons vak. Vandaar dat de zomervakantie een ideaal moment is om u te verdiepen in diepgravender zaken: vakliteratuur die er echt toe doet. Hierbij mijn topdrie:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS1. Miss Marketing van Mabel Nummerdor & Mijke de Vette
"‘Miss Marketing’ gaat over ‘wat vrouwen willen’. Vanuit marketingoptiek een bijzonder relevant onderwerp. Vrouwen bepalen immers grotendeels hoe we ons geld spenderen; van de auto voor de deur tot het eten in huis, van het kopen van een huis tot alles wat we er inzetten. Wij mannen hebben natuurlijk de illusie dat we (ook) een belangrijke stem hebben, maar de werkelijkheid is anders. Mabel Nummerdor en Mijke de Vette verdienen lof voor dit voortreffelijke boek met een heldere boodschap: marketeers (zowel de mannen als de vrouwen) denken veel te veel vanuit mannelijke waarden. Het is ronduit dom om masculiniteit in het marketingbeleid te laten overheersen. Deze fout – zo stellen de auteurs – leidt tot verkeerde keuzes, ofwel tot mismarketing. Het prettige van ‘Miss Marketing’ is bovendien dat het op lichtvoetige wijze geschreven is, zodat u deze vakliteratuur ook in een luie stoel kunt zitten lezen, zonder het vakantiegevoel kwijt te raken.
2. De Conversation Company van Steven van Belleghem
"U denk nu wellicht ‘dat boek heb ik al gelezen’, maar dat is vermoedelijk niet het geval.‘De Coversation Company’ is namelijk de opvolger van ‘De Conversation Manager’, het bekende eerste boek van Steven van Belleghem. ‘De Conversation Company’ is een boek over online marketingstrategie, of misschien wel online ondernemingsstrategie. De auteur komt met een bewonderenswaardig doordachte opzet voor het bouwen van een succesvolle ‘online strategie’. De kracht van het boek is dat Steven van Belleghem zich niet beperkt tot ronkende termen en vrijblijvende adviezen in de stijl van Seth Godin. Het laatste deel van het boek bestaat uit een helder stappenplan om tot een succesvolle online marketingstrategie te komen. Hulde is op zijn plaats!
Lichtvoetig zou ik het boek niet willen noemen, maar het is zonder meer een boek dat u buiten op een comfortabele stoel in de schaduw kan zitten lezen, terwijl u in vakantiestemming blijft.
3. Understanding Michael Porter, the Essential Guide to Competition and Strategy van Joan Magretta
"Joan Magretta heeft een bijzonder waardevol boek geschreven. Als groot bewonderaar van Michael Porter kost het me moeite het te erkennen, maar ik moet nog een stapje verder gaan: ‘Understanding Michael Porter’ is nog beter, dan de boeken en artikelen van de grote goeroe himself.
Het boek is veel meer dan een excellent geschreven samenvatting van Porters gedachtegoed. Joan Magretta is er uitstekend in is geslaagd om de verschillende concepten van Porter in een breder perspectief te plaatsen. Porter heeft in zijn carrière een viertal – inmiddels zeer bekende – concepten ontwikkeld: zijn theorie over concurrentiestrategie & opbouw van een duurzaam concurrentievoordeel, het vijf krachten model, de waardeketen en ‘what is strategy’. Doordat hij deze theorieën over een periode van dertig jaar heeft ontwikkeld zijn veel van deze concepten een apart leven gaan leiden. De grote kracht van Joan Magretta is dat zij Porters verschillende concepten op een heldere wijze weet samen te voegen tot een geheel, tot een alles omvattende theorie over de vraag hoe een SBU een concurrentievoordeel kan opbouwen en vasthouden. 'Understanding Michael Porter' is zonder meer het meest diepgravender boek uit de deze top drie, maar daarom als ‘vakantieboek’ het minst geschikt. U moet er voor in een stevige stoel achter een tafel gaan zitten, met de markeerstift in uw hand."
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid