Dalende reclamebestedingen maakt Sanoma ‘voorzichtig’
Het Finse uitgeefconcern zag de omzet afgelopen kwartaal met 9 procent stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 646,5 miljoen euro. Die groei kwam echter vooral door de overname van de televisiezenders van SBS in augustus vorig jaar. Zonder overnames daalden de opbrengsten met bijna 2 procent. De operationele winst (afgezien van eenmalige posten) ging van 65,6 miljoen naar 104,2 miljoen euro.
De verzwakking van de advertentiemarkten en het consumentenvertrouwen houdt volgens Sanoma in de belangrijkste landen aan. Het bedrijf gaat er voor 2012 nu vanuit dat de omzet stabiel blijft ten opzichte van vorig jaar of ten hoogste licht groeit. Eerder voorspelde het bedrijf voor 2012 een kleine groei. De winst per aandeel komt waarschijnlijk iets lager uit dan in 2011, in plaats van hoger.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaIn Nederland groeide de omzet van Sanoma door de overname van SBS met bijna 60 procent. De inkomsten en de kijkcijfers van SBS stonden afgelopen kwartaal echter onder druk door de concurrentie van het EK voetbal, dat op de publieke omroep werd uitgezonden. Sanoma schat dat de totale Nederlandse markt voor tv-reclame vorig kwartaal met 5 procent kromp.
De inkomsten uit advertenties in tijdschriften namen volgens Sanoma ‘significant’ af. Daarnaast was er door de krimpende lezersmarkt sprake van een lichte daling uit de opbrengsten van de losse verkoop. Op internet leverde reclame ‘duidelijk’ meer op dan in het tweede kwartaal van 2011.
Bron: ANP
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid