Overslaan en naar de inhoud gaan

Dalende reclamebestedingen maakt Sanoma ‘voorzichtig’

Sanoma is voorzichtiger geworden over de ontwikkelingen in de rest van het jaar, omdat het de opbrengsten uit advertenties in zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Finse uitgeefconcern zag de omzet afgelopen kwartaal met 9 procent stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 646,5 miljoen euro. Die groei kwam echter vooral door de overname van de televisiezenders van SBS in augustus vorig jaar. Zonder overnames daalden de opbrengsten met bijna 2 procent. De operationele winst (afgezien van eenmalige posten) ging van 65,6 miljoen naar 104,2 miljoen euro.

related partner content for mobile comes here

De verzwakking van de advertentiemarkten en het consumentenvertrouwen houdt volgens Sanoma in de belangrijkste landen aan. Het bedrijf gaat er voor 2012 nu vanuit dat de omzet stabiel blijft ten opzichte van vorig jaar of ten hoogste licht groeit. Eerder voorspelde het bedrijf voor 2012 een kleine groei. De winst per aandeel komt waarschijnlijk iets lager uit dan in 2011, in plaats van hoger.

In Nederland groeide de omzet van Sanoma door de overname van SBS met bijna 60 procent. De inkomsten en de kijkcijfers van SBS stonden afgelopen kwartaal echter onder druk door de concurrentie van het EK voetbal, dat op de publieke omroep werd uitgezonden. Sanoma schat dat de totale Nederlandse markt voor tv-reclame vorig kwartaal met 5 procent kromp.

De inkomsten uit advertenties in tijdschriften namen volgens Sanoma ‘significant’ af. Daarnaast was er door de krimpende lezersmarkt sprake van een lichte daling uit de opbrengsten van de losse verkoop. Op internet leverde reclame ‘duidelijk’ meer op dan in het tweede kwartaal van 2011.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in