Gedeeld idee
De Coca-Cola poster van Jonathan Mak
De Braziliaanse designer Renata Veiga zag haar idee voor een Pantone make-uplijn drie jaar na haar blogpost uitgevoerd worden door cosmeticamerk Semphora. Zonder haar medewerking of enige naamsvermelding. Had ze haar idee voor zich moeten houden? Nee. Want het kan ook anders.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe Pantone nagellak van Semphora
Coca Cola poster
Zo blijkt uit de Chinese outdoorcampagne voor Coca-Cola. Die is gemaakt door de 20-jarige designstudent Jonathan Mak. Hij was benaderd door Graham Fink, cco O&M China, die onder de indruk was van Maks visuele ode aan Steve Jobs. Mak zette het ontwerp op zijn Tumblr-site en binnen no time ging het de wereld rond op. Fink deed zijn best om de maker van de visual te achterhalen en vroeg hem een design voor Coca-Cola te maken. Maks design, twee handen verstrengeld om een Coke flesje, werd geplaatst in bushokjes door heel Hong Kong.
Reclame déja vu's
Het delen van ideeën kan er dus toe leiden dat een goed idee een nieuw platform vindt. Maar ook het aloude ‘beter goed gejat dan slecht gedacht’ gaat nog steeds op. Renata Veiga moet zich troosten met de gedachte dat haar ontwerp tot inspiratie heeft geleid. En Joe la Pompe verzamelt al jaren 'Advertising Twins', een vermakelijke collectie reclame déjà vu’s die voorlopig nog wel zal blijven groeien. Maar voor de jonge Mak ligt er waarschijnlijk een mooie designtoekomst in het verschiet. Dankzij het delen.
Dit bericht verscheen oorspronkelijk in Adformatie nummer 23.
Aanvulling: Jonathan Mak won in juni in Cannes de Grand Prix voor zijn Coca Cola poster.
Lees in Adformatie 23 (verschijnt 2 augustus 2012) een interview met O&M China CCO Graham Fink, onder meer over zijn 'ontdekking' van Jonathan Mak.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid