Overslaan en naar de inhoud gaan

Gedeeld idee

Waar ligt de grens tussen inspiratie en jatwerk? Nu ideeën zo gretig online gedeeld worden, bestaat het risico dat het verdwijnt in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Coca-Cola poster van Jonathan Mak

related partner content for mobile comes here

De Braziliaanse designer Renata Veiga zag haar idee voor een drie jaar na haar blogpost uitgevoerd worden door cosmeticamerk Semphora. Zonder haar medewerking of enige naamsvermelding. Had ze haar idee voor zich moeten houden? Nee. Want het kan ook anders.

De Pantone nagellak van Semphora

Coca Cola poster
Zo blijkt uit de Chinese outdoorcampagne voor Coca-Cola. Die is gemaakt door de 20-jarige designstudent Jonathan Mak. Hij was benaderd door Graham Fink, cco O&M China, die onder de indruk was van Maks visuele ode aan Steve Jobs. Mak zette het ontwerp op zijn en binnen no time ging het de wereld rond op. Fink deed zijn best om de maker van de visual te achterhalen en vroeg hem een design voor Coca-Cola te maken. Maks design, twee handen verstrengeld om een Coke flesje, werd geplaatst in bushokjes door heel Hong Kong.

Reclame déja vu's
Het delen van ideeën kan er dus toe leiden dat een goed idee een nieuw platform vindt. Maar ook het aloude ‘beter goed gejat dan slecht gedacht’ gaat nog steeds op. Renata Veiga moet zich troosten met de gedachte dat haar ontwerp tot inspiratie heeft geleid. En Joe la Pompe verzamelt al jaren 'Advertising Twins', een vermakelijke reclame déjà vu’s die voorlopig nog wel zal blijven groeien. Maar voor de jonge Mak ligt er waarschijnlijk een mooie designtoekomst in het verschiet. Dankzij het delen.

Dit bericht verscheen oorspronkelijk in Adformatie nummer 23.

Aanvulling: Jonathan Mak won in juni in Cannes de Grand Prix voor zijn Coca Cola poster.
Lees in Adformatie 23 (verschijnt 2 augustus 2012) een interview met O&M China CCO Graham Fink, onder meer over zijn 'ontdekking' van Jonathan Mak.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in