Overslaan en naar de inhoud gaan

FHV blijkt (erg) goed in content

FHV, ooit hét reclamebureau van Nederland, lijkt met de Hi-case #morecrap hoge ogen te gooien bij de Grand Prix Content Marketing.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als jonge reclamejournalist kwam ik wel eens bij FHV. In de tijd dat de arrogantie aldaar reusachtig was (in die tijd niet helemaal ten onrechte). Het werk was dik in orde. Maar het werk was ook vooral: heel traditioneel. Nu, ruim vijftien jaar later, is FHV genomineerd voor een content marketing-award voor een fantastische case van Hi. Dat is iets waar andere bureaus – zowel in de reclamewereld als in de contentmarketingwereld – iets van kunnen vinden.

related partner content for mobile comes here

Dat grenzen vervagen, is niet nieuw meer. Maar er was altijd wel een vrij stevige, ogenschijnlijk lastig te overbruggen grens tussen de wereld van reclame en de wereld van content en redactie. FHV poogde eerder, onder de naam FHV Content, de markt te veroveren. Toen onder andere met tv-formats.

Daarna werd het stiller op contentgebied. Nu slaat FHV als een van de eerste bureaus op een fantastische manier de brug tussen reclame (hun eigen werkterrein) en content: mijn vakgebied. Ik constateer dat als aanvoerder van een contentmarketingbureau én als voorzitter van Platform Content. Ik vind het oprecht ontzettend mooi om te zien hoe reclamemensen van v/h hét topbureau van Nederland, FHV dus, een creatief idee vooral in content vertalen en niet alleen lekker veel media inkopen (paid), maar vooral veel aandacht verdienen: earned.

Het gaat om de case dus voor Hi. In het kort: waarom is een nieuw abonnement bij Hi zo interessant? Om nog meer crap te kijken op het web. Kattenfilmpjes, geitenfilmpjes, aan oksels likkende eeuwige pubers. Hoe lullig ook: mensen (vooral) jongeren kijken het. Met unbranded content (en later pas voorzien van het label Hi) werd het hart van jongeren veroverd. Met vrij weinig paid en vooral veel earned media. Een zeer succesvolle campagne, die leidde tot veel nieuwe Hi-klanten.

De grote vraag, vooral voor bureaus: is dit nu reclame of is het content? Het is geen content in de traditionele zin van contentmarketing. Die vorm van content is vooral gericht op helpen en informeren (denk Allerhande). Dit is content die entertaint en gedeeld wordt. Maar het is dus wel content. Vandaar ook de nominatie voor Hi bij de Grand Prix Content Marketing. En wellicht ook een bekroning.

Wat mij betreft, maar ik ga er dus niet over (een jury onder leiding van René Repko gaat er wél over) is het een award. Met als mooie bijvangst een interessante vakdiscussie over wie op het contentmarketingspeelveld in de komende jaren de dienst gaan uitmaken. De traditionele contentbureaus? Of reclamebureaus die zich opnieuw hebben uitgevonden?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in