Overslaan en naar de inhoud gaan

En welk merk is het sterkste merk van Nederland?

Google natuurlijk! Dit Amerikaanse merk is weer eens gekozen tot het sterkste merk in Nederland.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat gebeurde in het kader van CoolBranding, de opvolger van de Superbrands-verkiezing. Google wordt gevolgd door iPod op de tweede plaats en IKEA op positie drie.

related partner content for mobile comes here

Ook alle drie niet-Nederlands. Is het Nederlandse merk opeens dood? Alle Nederlandse merken zijn in ieder geval verdwenen uit de top tien.

Cool Unlimited, bekend van projecten als CoolBrands, CoolTravel en Superbrands, is de altijd organisator van CoolBranding. Wellicht is dat de reden dat CoolBranding de Superbrands-verkiezing vervangt na drie edities.

De keuze is gemaakt door een vakjury, die bestaat uit Nederlandse marketing- en branding kopstukken zoals Leo van Sister (BrandWatch-Merkcommissarissen), Arian Buurman (Ster), Carin van Berkel (Holland Casino), Cora Kleinhout (Bacardi-Martini), Frans Cornelis (Randstad Holding), Giep Franzen (Giep Franzen & Company), Guy de Seveaux (Research International), Hans Hagenaars (Postbank), Jeroen Mirck (Adformatie), Mylene Heystek (Sara Lee), Niek Jan van Damme (T-Mobile), Roland van der Vorst (They) en Roland van Kralingen (INNOA).

De jury heeft merken aangedragen en beoordeeld op vijf criteria: Brand Dominance ? Distinguish Level ? Functional Performance ? Innovation ? Potential.

Top 10 merken 2006

1. Google
2. iPod
3. Ikea
4. Nike
5. Nokia
6. BMW
7. Harley-Davidson
8. Ferrari
9. MTV
10. Microsoft

Een heel andere lijst dan die uit 2005, waar nog wel vier Nederlandse merken in de top 10 van de Superbrands waren te vinden.

Top10 Merken 2005

1. Microsoft
2. Albert Heijn
3. Douwe Egberts
4. Gillette
5. Hema
6. Apple
7. Nike
8. Coca-Cola
9. Heineken
10. Nokia

CoolBrands, het concept waarbij het publiek via een online publieksverkiezing kiest voor zijn coolste merken, blijft voortbestaan. Binnenkort gaat weer een online publieksverkiezing van start. Winnaar in januari 2006 in Nederland en Google op Europees niveau.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in