'Daar kun je mee thuiskomen' blijkt effectief


Dat blijkt uit een onderzoek van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Volgens de onderzoekers is het aantal verkeersslachtoffers door de campagnes gedaald.
Sinds 2003 houdt het ministerie jaarlijks vier campagnes met vaste thema's gevoerd onder de noemer Daar kun je mee thuiskomen. Daaronder vallen Alcohol in het verkeer (Bob; waarvan deze week een nieuwe campagne van start is gegaan, zie artikel hierboven), Beveiligingsmiddelen in de auto (gordels en kinderzitjes), Agressie in het verkeer en Fietsverlichting en reflectie. Meer dan de helft van de bevolking is bekend met de campagnes.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSUit het onderzoek blijkt dat de boodschap van de campagnes bij meer dan de helft van de bevolking bekend is. Ook is de houding van weggebruikers verbeterd sinds de start van de campagnes. Meer mensen zeggen het juiste gedrag te vertonen, wat vervolgens wordt bevestigd door metingen langs de weg. Zo is bijvoorbeeld het percentage rijders onder invloed gedaald tot het laagste niveau sinds de invoering van de alcohollimiet.
Volgens het ministerie is de gunstige gedragsontwikkeling over de hele linie in belangrijke mate toe te schrijven aan de combinatie van handhaving én voorlichting. In de nota Mobiliteit wordt aangegeven dat deze campagne-aanpak de komende jaren wordt voortgezet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid