Overslaan en naar de inhoud gaan

'Daar kun je mee thuiskomen' blijkt effectief

De verkeersveiligheidscampagnes 'Daar kun je mee thuiskomen' van het ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben een positieve invloed op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Volgens de onderzoekers is het aantal verkeersslachtoffers door de campagnes gedaald.

related partner content for mobile comes here

Sinds 2003 houdt het ministerie jaarlijks vier campagnes met vaste thema's gevoerd onder de noemer Daar kun je mee thuiskomen. Daaronder vallen Alcohol in het verkeer (Bob; waarvan deze week een nieuwe campagne van start is gegaan, zie artikel hierboven), Beveiligingsmiddelen in de auto (gordels en kinderzitjes), Agressie in het verkeer en Fietsverlichting en reflectie. Meer dan de helft van de bevolking is bekend met de campagnes.

Uit het onderzoek blijkt dat de boodschap van de campagnes bij meer dan de helft van de bevolking bekend is. Ook is de houding van weggebruikers verbeterd sinds de start van de campagnes. Meer mensen zeggen het juiste gedrag te vertonen, wat vervolgens wordt bevestigd door metingen langs de weg. Zo is bijvoorbeeld het percentage rijders onder invloed gedaald tot het laagste niveau sinds de invoering van de alcohollimiet.

Volgens het ministerie is de gunstige gedragsontwikkeling over de hele linie in belangrijke mate toe te schrijven aan de combinatie van handhaving én voorlichting. In de nota Mobiliteit wordt aangegeven dat deze campagne-aanpak de komende jaren wordt voortgezet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in