Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Overgewichtvoorlichting meer effect met fictieve arts’

De meest recente voorlichtingscampagnes tegen overgewicht zijn minder overtuigend dan ze zouden kunnen zijn. De mensen uit de doelgroep…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het onderzoek van Asha ten Broeke, redacteur gedragswetenschappen van de populair-wetenschappelijke website Kennislink. Zij studeerde hiermee op donderdag jl. af aan de opleiding Communication Studies van de Universiteit Twente.

related partner content for mobile comes here

In de jaren '80 en '90 lag de nadruk van de gezondheidsvoorlichting op gezonde voeding. Een evenwichtig eetpatroon bijvoorbeeld, zoals in de beroemde Schijf van vijf. Rond de millenniumovergang veranderde dit. Bij voorlichtingscampagnes wordt nu vooral kritiek geleverd en wordt gewaarschuwd voor overgewicht. Asha ten Broeke: "Mensen worden ineens direct op hun gewicht aangesproken. In onze cultuur is dat taboe. Je zegt ook niet tegen de buurvrouw dat ze zo is aangekomen. Dat is beledigend. Dat het een instantie is die de boodschap brengt, verandert daar weinig aan."

Maar wat gebeurt er eigenlijk als je iemand beledigt? "Als je kritiek hebt op iemands gewicht, bijvoorbeeld door te zeggen dat hij niet genoeg wilskracht heeft om minder te eten, dan wordt die persoon aangetast in zijn zelfbeeld. Ga je de gevaren van overgewicht benadrukken, dan verliest iemand een deel van de vrijheid om te doen en laten van hij wil. Beide gevallen zijn een voorbeeld van wat wij noemen 'gezichtsbedreiging'." Dit is ook voor gezondheidsvoorlichters iets om rekening mee te houden, vindt Ten Broeke. "Uit mijn onderzoek blijkt duidelijk dat hoe gezichtsbedreigender een boodschap is, hoe minder overtuigend."

Volgens de onderzoekster moet de boodschap zo worden aangepast dat deze minder gezichtsbedreigend en dus overtuigender wordt. Twee dingen zijn daarbij volgens haar effectief. Zo kun je de boodschap indirect brengen. Dus in plaats van botweg 'jij bent te dik en dat is slecht voor je' zeg je 'dik zijn is slecht voor mensen'. Daarnaast kan een fictieve zender worden gebruikt om de boodschap te brengen, zoals een arts of een lotgenoot. De arts is volgens Ten Broeke het meest effectief. Dit komt mogelijk omdat de lezer dan de rol van patiënt aanneemt. “En een arts die een patiënt voorlicht over overgewicht, dat is lang niet zo beledigend als wanneer bijvoorbeeld de buurvrouw met dezelfde boodschap komt," aldus de onderzoekster.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in