‘Overgewichtvoorlichting meer effect met fictieve arts’


Dat blijkt uit het onderzoek van Asha ten Broeke, redacteur gedragswetenschappen van de populair-wetenschappelijke website Kennislink. Zij studeerde hiermee op donderdag jl. af aan de opleiding Communication Studies van de Universiteit Twente.
In de jaren '80 en '90 lag de nadruk van de gezondheidsvoorlichting op gezonde voeding. Een evenwichtig eetpatroon bijvoorbeeld, zoals in de beroemde Schijf van vijf. Rond de millenniumovergang veranderde dit. Bij voorlichtingscampagnes wordt nu vooral kritiek geleverd en wordt gewaarschuwd voor overgewicht. Asha ten Broeke: "Mensen worden ineens direct op hun gewicht aangesproken. In onze cultuur is dat taboe. Je zegt ook niet tegen de buurvrouw dat ze zo is aangekomen. Dat is beledigend. Dat het een instantie is die de boodschap brengt, verandert daar weinig aan."
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar wat gebeurt er eigenlijk als je iemand beledigt? "Als je kritiek hebt op iemands gewicht, bijvoorbeeld door te zeggen dat hij niet genoeg wilskracht heeft om minder te eten, dan wordt die persoon aangetast in zijn zelfbeeld. Ga je de gevaren van overgewicht benadrukken, dan verliest iemand een deel van de vrijheid om te doen en laten van hij wil. Beide gevallen zijn een voorbeeld van wat wij noemen 'gezichtsbedreiging'." Dit is ook voor gezondheidsvoorlichters iets om rekening mee te houden, vindt Ten Broeke. "Uit mijn onderzoek blijkt duidelijk dat hoe gezichtsbedreigender een boodschap is, hoe minder overtuigend."
Volgens de onderzoekster moet de boodschap zo worden aangepast dat deze minder gezichtsbedreigend en dus overtuigender wordt. Twee dingen zijn daarbij volgens haar effectief. Zo kun je de boodschap indirect brengen. Dus in plaats van botweg 'jij bent te dik en dat is slecht voor je' zeg je 'dik zijn is slecht voor mensen'. Daarnaast kan een fictieve zender worden gebruikt om de boodschap te brengen, zoals een arts of een lotgenoot. De arts is volgens Ten Broeke het meest effectief. Dit komt mogelijk omdat de lezer dan de rol van patiënt aanneemt. “En een arts die een patiënt voorlicht over overgewicht, dat is lang niet zo beledigend als wanneer bijvoorbeeld de buurvrouw met dezelfde boodschap komt," aldus de onderzoekster.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid