Overslaan en naar de inhoud gaan

Rechten en plichten bij online aankoop onduidelijk

Nederlandse consumenten zijn niet goed op de hoogte van hun rechten en plichten bij een online aankoop.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit een onderzoek van prijs- en productvergelijkingssite onder bijna 1500 bezoekers. In het onderzoek vroeg Kieskeurig zijn bezoekers naar de rechten en plichten van verkoper én koper. Tweederde van de bezoekers bleek niet of onvoldoende op de hoogte van de belangrijkste voorwaarden.

related partner content for mobile comes here

Hoewel het overgrote deel van de deelnemers aan het onderzoek online koopt, leveren de regels over het annuleren van een aankoop veel onduidelijkheden op. Ruim 35 procent denkt te kunnen annuleren tot het moment van levering en 37 procent verwacht te kunnen annuleren tot moment van betaling. Bijna 28 procent heeft helemaal geen idee tot wanneer annulering mogelijk is.
Deze laatste groep zit overigens nog het dichtst bij de waarheid omdat de wet hierover geen harde uitspraken doet. Het hangt dus sterk af van de voorwaarden die de winkel hierbij stelt.
Voor de risico’s van verzending geldt dat de winkel verantwoordelijk is. Nog niet de helft (47%) weet dat. Wanneer een product na levering niet bevalt mogen consumenten dit binnen 7 werkdagen terugsturen. Dat is bekend bij 54 procent van de ondervraagden. Verder weet 78 procent niet dat verkoper verplicht is tot terugbetaling van het hele factuurbedrag als een consument in de afkoelingsperiode besluit het product niet te houden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in