Rechten en plichten bij online aankoop onduidelijk
Dit blijkt uit een onderzoek van prijs- en productvergelijkingssite Kieskeurig.nl onder bijna 1500 bezoekers. In het onderzoek vroeg Kieskeurig zijn bezoekers naar de rechten en plichten van verkoper én koper. Tweederde van de bezoekers bleek niet of onvoldoende op de hoogte van de belangrijkste voorwaarden.
Hoewel het overgrote deel van de deelnemers aan het onderzoek online koopt, leveren de regels over het annuleren van een aankoop veel onduidelijkheden op. Ruim 35 procent denkt te kunnen annuleren tot het moment van levering en 37 procent verwacht te kunnen annuleren tot moment van betaling. Bijna 28 procent heeft helemaal geen idee tot wanneer annulering mogelijk is.
Deze laatste groep zit overigens nog het dichtst bij de waarheid omdat de wet hierover geen harde uitspraken doet. Het hangt dus sterk af van de voorwaarden die de winkel hierbij stelt.
Voor de risico’s van verzending geldt dat de winkel verantwoordelijk is. Nog niet de helft (47%) weet dat. Wanneer een product na levering niet bevalt mogen consumenten dit binnen 7 werkdagen terugsturen. Dat is bekend bij 54 procent van de ondervraagden. Verder weet 78 procent niet dat verkoper verplicht is tot terugbetaling van het hele factuurbedrag als een consument in de afkoelingsperiode besluit het product niet te houden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid