Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitgevers misbruiken de pop-up

Journalistiek als onafhankelijk onderzoek is hopeloos ouderwets. Bladen vul je met interviewgelebber, en nieuwsrubrieken met overschrijven.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Journalistiek als is hopeloos ouderwets. Bladen vul je met interviewgelebber, en nieuwsrubrieken met overschrijven. Het enige onderzoek betreft gemakzuchtige enquetes en op weblogs schurken schrijvers met allerhande belangen vrolijk tegen elkaar aan. Met een top-zoveel vrij je eens gezellig met de concurrent. Want we moeten blij en positief door in de eyeball-strijd. Zo ook de uitgevers. Die ontdekten de reclame om surfers artikelen in de maag splitsen. En de adverteerder een rad voor ogen te draaien, ook dat nog.

related partner content for mobile comes here

De uitstekende jonge onderzoeker van Harvard is de bron van een in New York Times.

Dat gaat over nieuwsuitgaven waarvan het aantal pagevies en het aantal bezoekers in de statistieken vals is opgekrikt. Hoe dan? Met het tonen van artikelen als pop-up.

Dat kwam pas aan het licht nadat Nielsen/Netratings bezoekcijfers corrigeerde, zoals van , een financiële uitgave. Was dit nog een kleine uitgever, ook grote spelers als Forbes met Forbesauto.com en Condé Nast bezondigden zich eraan.

En ook humorsite vond het wel lachen om de pop-up in te zetten om 'verkeer' te genereren. Sommige uitgevers maakten zelfs gebruik van pop-ups geserverveerd met Adware. Forbes deed dat even, maar heeft die praktijk nu beëindigd.

Benieuwd of dit doorzet of dat het tijdelijk was...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in