Uitgevers misbruiken de pop-up


Journalistiek als onafhankelijk onderzoek is hopeloos ouderwets. Bladen vul je met interviewgelebber, en nieuwsrubrieken met overschrijven. Het enige onderzoek betreft gemakzuchtige enquetes en op weblogs schurken schrijvers met allerhande belangen vrolijk tegen elkaar aan. Met een top-zoveel vrij je eens gezellig met de concurrent. Want we moeten blij en positief door in de eyeball-strijd. Zo ook de uitgevers. Die ontdekten de pop-up reclame om surfers artikelen in de maag splitsen. En de adverteerder een rad voor ogen te draaien, ook dat nog.
De uitstekende jonge onderzoeker Ben Edelman van Harvard is de bron van een opmerkelijk verhaal in New York Times.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDat gaat over nieuwsuitgaven waarvan het aantal pagevies en het aantal bezoekers in de statistieken vals is opgekrikt. Hoe dan? Met het tonen van artikelen als pop-up.
Dat kwam pas aan het licht nadat Nielsen/Netratings bezoekcijfers corrigeerde, zoals van Entrepreneur.com, een financiële uitgave. Was dit nog een kleine uitgever, ook grote spelers als Forbes met Forbesauto.com en Condé Nast bezondigden zich eraan.
En ook humorsite Heavy.com vond het wel lachen om de pop-up in te zetten om 'verkeer' te genereren. Sommige uitgevers maakten zelfs gebruik van pop-ups geserverveerd met Adware. Forbes deed dat even, maar heeft die praktijk nu beëindigd.
Benieuwd of dit doorzet of dat het tijdelijk was...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid