Overslaan en naar de inhoud gaan

C1000, Superunie, Edah profiteren

De prijzenslag van de afgelopen twee weken levert vooral de supermarkten uit het middensegment zoals C1000, Superunie en Edah profijt op.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

C1000, Superunie en Edah krikten de afgelopen week hun marktaandeel op naar 30,4 procent. In de eerste week van de prijsoorlog was het aandeel nog 29,6 procent, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Het marktaandeel van de luxere supers, waartoe Albert Heijn en Konmar behoort, terug naar 30 procent. Een week geleden was dat nog 30,6 procent.

related partner content for mobile comes here

Hoewel de omzetstijging afvlakt, komen er sinds het begin van de prijzenoorlog wel meer klanten bij Albert Heijn over de vloer. Voor het eerst sinds begin september zit het klantenbezoek weer boven het niveau van vorig jaar. Daarbij gaat het om klanten die minimaal een keer per week langskomen en ook wat kopen.

GfK-onderzoeker J. Holla spreekt van het wegwerken van het Moberg-effect. Begin september ontstond de commotie rond het salaris van de nieuwe Ahold-topman A. Moberg, wat zelfs tot een kopersstaking bij Albert Heijn leidde. Sinds de prijsverlagingen, twee weken geleden, weet het publiek de AH-winkels weer te vinden.

De prijzenoorlog stuwt de omzet nauwelijks omhoog. De verkopen in de supermarkten bedroegen vorige week 471 miljoen euro, 4,5 miljoen euro minder dan in de eerste week van de prijzenoorlog. Vergeleken met de weken voor de prijzenoorlog, die Albert Heijn op 20 oktober begon, is er nog wel sprake van extra omzet. De rek lijkt er echter een beetje uit (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in