Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo willen Nederlandse banken ons leren fraude te herkennen én voorkomen

De Nederlandse Vereniging van Banken start een meerjarige samenwerking gericht op fraudepreventie.
Nederlandse Vereniging voor Banken
© Afbeelding: aangeleverd
Nederlandse Vereniging voor Banken
© Afbeelding: aangeleverd

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) - waar alle banken bij aangesloten zijn - start een meerjarige campagne om Nederlanders bewust(er) te maken van fraudeurs. De campagne draagt de naam 'Frauderen. Zo werkt het!', is 17 oktober gestart en ontwikkeld in samenwerking met TBWA\Neboko.

related partner content for mobile comes here

Fraude is een hardnekkig probleem, weet de NVB als geen ander. Cybercriminelen verzinnen continu nieuwe trucs en maken zo veel slachtoffers. De Fraudehelpdesk registreerde in de eerste zes maanden van dit jaar al ruim achttienduizend meldingen van online fraude. Het totale schadebedrag lag op bijna 21 miljoen euro; 2,5 miljoen euro meer dan in de eerste helft van vorig jaar.

Fraudetrucs uitleggen

Een lange campagne moet het bewustzijn vergroten en het fraudeurs zo moeilijker maken. Onderdeel van de campagne zijn tien online lessen waarin mensen leren hoe fraudeurs te werk gaan. Zo is er een les over hoe fraudeurs bij je aanbellen en met trucs proberen je geld afhandig te maken. Een andere les zoomt in op de manieren waarop criminelen digitaal naar geld vissen. 

Ook onderdeel van de campagne is een vierdelige podcastserie. Die moet de nodige verdieping brengen door journalisten, slachtoffers, fraude-experts van banken en cybercrimespecialisten aan het woord te laten. De presentator van de podcastserie doet zelf ook een fraudeur na en maakt onder meer een nepdating-advertentie aan.  

Campagnevormen

De campagne van de NVB is gestart op onder meer de eigen kanalen van Nederlandse banken en partners, online video's en radiocommercials. De NVB en TBWA\Nebobo maken ook gebruik van reclames op sociale media en andere uitingen. 

Credits:
Opdrachtgever: Nederlandse Vereniging van Banken
Bureau: TBWA\Neboko
Media: PHD
PR: HAGENS PR
Productie: Vidiboko
Design: Studio Neboko
3D: Colorbleed
Sound: Vidiboko & Postoffice
Website: Acato
Podcastserie: Microphone Media

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in