Overslaan en naar de inhoud gaan

Top 5 food & drinks-campagnes van januari

Olaf van Gerwen (Chuck Studios) deelt opvallend werk in food & drinks uit het buitenland waar hij (doorgaans) niets mee te maken heeft.
Olaf van Gerwen
Olaf van Gerwen

2025 bestaat vooralsnog uit takkenweer, goede (maar saaie) voornemens, veel griep en sensationele food-campagnes. Deze maand de reguliere top 5 én maar liefst drie stuks outdoor in de bonus. Enjoy!

related partner content for mobile comes here

1. Yorkshire Tea - Investigations done proper

Yorkshire Tea gebruikt campagneplatform ‘Where Everything’s Done Proper’ al een eeuwigheid. In deze film onderzoekt Coronation Street actrice Sarah Lancashire een serieus geval van koekjesdiefstal. Over zwarte thee kun je niet zo veel bijzonders zeggen. Behalve dan dat de makers bijzonder zijn. De campagne heeft het merk uit het slop gehaald en zelfs marktleider gemaakt. Et voila, de waarde van consistentie.

Bureau: Lucky Generals
Regie: Traktor through Stink

Advertentie

Cadbury gaat over generosity. Al jaren. Geen grootse heroïek, geen luid spektakel – maar die kleine, echte momenten die het hart beroeren. Cadbury heeft de kunst van eenvoud omarmd: een vader en een dochter, een stuk chocolade, en een waarheid die nooit uitgesproken werd. Fenomenale regie en ook hier zien we de waarde van consistentie,

Bureau: VCCP
Regie: Steve Rogers via Biscuit Filmworks

Memory

3. Outback Steak-cation

Outback’s ‘Stay-cation’ eist een gulle glimlach op met een hint naar de sputterende economie, het Shakespeare-esque drama wat puberteit heet en de wens je tanden in een fikse steak te zetten. Het begin van de film lijkt op een mid-funnel productfilm, maar een verrassende wending maakt de film groter dan gedacht: 'I wish you were steak!'

4. Heineken - on a diet?

Ik ben opgegroeid in Brabant, waar je gewoon drinkt tot je omvalt. Ik begreep niks van 0.0. Tijdens nachtelijke escapades alterneer nu ik tussen alcoholrijk en alcoholvrij bier. Net als de karakters in deze Heineken campagne drink ik het niet omdat ik wil afvallen of moet rijden. Drie films met een nieuwe strategische invalshoek: een nulletje kan gewoon je voorkeur zijn.

Bureau: LePub
Regie: Hanna Marie Heidrich via Anorak

5. Happy Egg

In Januari zeggen dat dit het beste werk van het jaar is heeft zeer beperkte waarde, maar toch: het beste werk dat ik dit jaar heb gezien. Als je niet super beroemd bent, is dat gelijk je grootste uitdaging. En als je product weinig onderscheidend is, moet je merk het harde werk doen.

En dat lukt hier bijzonder aardig. ‘Happy Egg’ is een eenvoudige, duidelijke, betekenisvolle en memorabele naam. De film vertelt alles, van herkomst tot toepassing, van plezier met dieren — wie houdt er niet van malle kippen — tot het schattigste vader & dochter moment. De film beitelt de merknaam in het brein door slimme herhaling en de beelden zijn kiplekker.

Bureau: YARDNY
Regie: The Chartrands via Little Minx

BONUS: Food in Outdoor is springlevend!

Een trend in outdoor, min of meer ingezet door Tesco’s ‘Icons’ campagne van vorig jaar. Grootse visuals, dikke close-ups en speels gebruik van wereldberoemde DBA’s en vrijwel zonder rationele boodschap. Drie varianten:

Heinz - It Has To Be

Deze outdoor-campagne van doet me denken aan onze Universele Wet van Lekkerheid: dichterbij is gewoon lekkerder. Het merk hoef ik niet te noemen, lijkt me.

Bureau: Wieden+Kennedy London

Heinz

McDonald’s - Only At McDonald’s

Zie hier het wereldwijde merkplatform ‘Fan Truths’ keihard aan het werk, ook vergezeld van fraaie films.

Bureau: Leo Burnett UK
Fotografie: Scott Grummett

Mc Donald's outdoor

Kellogg’s - OG

We hebben het hier al eerder gehad over Kellogg’s. Ik denk dat ik ze toen de OG van ontbijtgranen heb genoemd. Dit is waarom (en voor de onwetenden: OG staat voor Original Gangster, een term die verwijst naar de oprichters van straatbendes in Los Angeles en wordt gebruikt om eer te betonen aan de pioniers binnen een categorie). Cornelius the Cockerel is een geweldig merkkarakter en met deze simpele boodschap claimt het merk het ontbijtmoment: we zíjn ontbijt.

Bureaus: Landor & Leo Burnett UK

Kellogg's outdoor

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in