Overslaan en naar de inhoud gaan

Slachtoffers delen hun verhaal in vuurwerkcampagne: 'Ik ga toch niet met zo'n loser-bril lopen?'

De campagne is ontwikkeld door Noise Amsterdam.
overheid
De campagne 'Tot het je raakt' is in een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
overheid
De campagne 'Tot het je raakt' is in een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

In de nieuwe bewustwordingscampagne van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat delen vier vuurwerkslachtoffers hun verhaal om mensen te raken, voor vuurwerk hén kan raken. De oproep: bril op, lont aan. Het doel van de campagne is -net als voorgaande jaren- om het aantal vuurwerkslachtoffers terug te dringen. 

related partner content for mobile comes here

Waar de campagne de afgelopen jaren is ontwikkeld door Cheil Benelux, tekende nu Noise Amsterdam voor concept en creatie. Aan de vuurwerkcampagne ging een losse mini-competitie binnen de 'aanbesteding campagnedienstverlening' van de Rijksoverheid vooraf, die Noise begin dit jaar heeft gewonnen.

Risico wordt onderschat

De risico's van vuurwerk wordt door veel Nederlanders nog vaak onderschat, zo blijkt uit onderzoek van de Rijksoverheid. Hoewel 78% zich bewust is van de gevaren van vuurwerk afsteken, is meer dan de helft (55%) ervan overtuigd dat ze zelf geen risico lopen. Dat blijkt ook uit de veiligheidsmaatregelen die worden getroffen: slechts 54% gebruikt een aansteeklont en maar 52% draagt een vuurwerkbril. En dat heeft gevolgen: tijdens de vorige jaarwisseling belandden 1.212 Nederlanders op de spoedeisende hulp of huisartsenpost met vuurwerkletsel. 

Ruim acht op de tien Nederlanders is zich bewust van het gevaar van afsteken én kijken naar vuurwerk en vindt dat ze zich voorzichtig gedragen. Toch draagt slechts 52% van de afstekers een vuurwerkbril en gebruikt 54% aan aansteeklont. Van alle Nederlanders die kijken hoe hun vrienden, familie of buurtgenoten vuurwerk afsteken, draagt slechts een derde een vuurwerkbril.

'Loser-bril'

Lars (28) uit Borne is een van de vuurwerkslachtoffers in de campagne. Hij vond altijd dat hij voorzichtig te werk ging met vuurwerk, dus een veiligheidsbril was voor hem niet nodig. 'Ik dacht, ik ga toch niet met zo'n loser-bril lopen. Waarom zou je een bril dragen voor iets wat maar één seconde duurt? Maar voordat ik het wist, werd ik wakker in het ziekenhuis met oogletsel en moest ik maanden revalideren. Nu heb ik een kunstoog en realiseer ik me dat er in die ene seconde heel veel kan gebeuren.'

De campagne (productie: Better Call Sol) wordt uitgerold in outdoor, online video en de bioscoop. 

Credits:
Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat:
Karin van de Meeberg (Min. IenW)
Irene de Roos (DPC)
Kim Warlicht (DPC)
Charlotte Mattijsen (DPC)
Bureau: NOISE Amsterdam
Creatie: Mick Vuur, Thomas ten Brink, Robin Zuiderveld
Strategie: Vincent Rump, Anouk Heuver
Account: Arlette van Vliet, Marlieke Hoepman
Media: Initiative Media
PR: Ovide Agency
Productiemaatschappij: Better Call Sol
Regisseur: Sammy Shefa Idris
Fotografie: Michelle Helena Janssen
DoP: Lenny Lu
Editor: Fatih Tura (Studio Galacticos)
Grading: Erik Verhulst (Gary Grade)
Componist: Shakuru Tajiri
Producer: Rogier Sol, Mira de Steur

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in