Overslaan en naar de inhoud gaan

Marktplaats-campagne roept op om vaker tweedehands speelgoed cadeau te geven

De website voor tweedehands producten wil via een experiment duidelijk maken dat kinderen geen verschil merken tussen nieuw en gebruikt.
Marktplaats kerst campagne
Een still uit de video
© Afbeelding: Marktplaats
Marktplaats kerst campagne
Een still uit de video
© Afbeelding: Marktplaats

Geef eens vaker gebruikt speelgoed cadeau aan je kind in plaats van altijd maar nieuw speelgoed te kopen. Die boodschap wil Marktplaats overbrengen via zijn nieuwe feestdagen-campagne. Om de campagne kracht bij te zetten, heeft de website voor tweedehands producten een experiment uitgevoerd met nietsvermoedende ouders en kinderen. Uit dat onderzoek zou blijken dat ouders vaak vooroordelen hebben over tweedehands speelgoed, terwijl kinderen geen verschil zien tussen nieuwe en gebruikte Lego, knuffels en ander speelgoed.

related partner content for mobile comes here

Kinderen zien geen nieuw of gebruikt

De campagne - vanaf vandaag live op onder meer nationale tv-zenders - draait grotendeels om dat experiment. Marktplaats heeft in verspreid over twee dagen in september veertien gezinnen met totaal twintig kinderen uitgenodigd in een kartonnen 'speelgoedwinkel', ingericht met louter gebruikt speelgoed. De ouders en kinderen werd vooraf niet gezegd welk bedrijf er achter de video-opname zat, wat het onderwerp was en dat er sprake was van een sociaal experiment. Ouders werd gevraagd hoe zij denken over tweedehands speelgoed als cadeau, en bleken relatief vaak twijfels te hebben over de 'mindere optie'. Verborgen camera's in de speelgoedwinkel registreerden dat de kinderen wél blij waren met het speelgoed en geen vragen stelden over de herkomst.

Gregory Kukolj, chief marketing officer van Marktplaats, zegt dat de campagne wil meegeven dat je 'de wereld niet hoeft te veranderen om de wereld te veranderen. Soms moet je er alleen naar kijken door de ogen van een kind.' Tweedehands speelgoed cadeau geven levert volgens de verkoopwebsite meer voordelen op. Het is vaak goedkoper dan nieuw speelgoed kopen en het scheelt de productie van een nieuw product, wat beter is voor het milieu. 

Influencers in actie

Marktplaats heeft het sociale experiment gefilmd en verwerkt tot tv-commercials van dertig en zestig seconden lang. De zestig seconden-variant is hieronder te bekijken. Er zijn ook diverse video's gemonteerd voor online gebruik. Marktplaats zet verder social media, influencers, CRM en advertorials in om zijn feestdagen-campagne onder de aandacht te brengen. 

Credits:
Marktplaats: Marie Lootvoet, Grietje Suijkerbuijk, Anna Bressers, Eveline Eberhardt & Gregory Kukolj
Creatief Bureau: Happiness-Brussels & Higuita 
Productie: Bo Polak Productions 
Regie: Tom Rijpert 
Media: Mediacom
Digital media: Maxlead
PR: Bijl PR

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in