
KNGF Geleidehonden bestaat dit jaar negentig jaar en viert dat met een campagne die hulphonden neerzet als échte superhelden. Onder het jubileumthema ‘90 jaar hondenhelden’ ontwikkelde Selmore, samen met animatiestudio Ambassadors, een ode in de vorm van een retro-stijl animatiefilm: The Retrievers.
De film – sinds vandaag te zien op landelijke televisie – is een knipoog naar klassieke superheldencartoons. Met bombastische muziek en een gezongen intro worden de ‘superkrachten’ van hulphonden bezongen: van het voorkomen van medische noodsituaties tot het aanvoelen van angst bij een baasje met PTSS. De boodschap: iedere pup heeft potentie, KNGF helpt om dat eruit te halen.
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandManager Corporate Communicatie
ROC van Amsterdam - FlevolandTeammanager Communicatie
Waterschap Zuiderzeeland'KNGF is eigenlijk een soort superhelden-academie,' zegt Diederick Hillenius, founder en creative director van Selmore. 'De film laat zien dat er in elke pup superkrachten schuilgaan – ze moeten er alleen uitkomen.'
De animatie eindigt met een twist: een jonge pup kijkt vol bewondering naar de superhelden op het scherm. Ook hij droomt ervan ooit levens te kunnen veranderen – maar daar is steun voor nodig. Donaties maken het immers mogelijk om van een gewone pup een hulphond te maken.
Heldendom in al zijn vormen
Volgens Monique Dolfing, directeur van KNGF Geleidehonden, draait de jubileumcampagne niet alleen om de honden: 'We brengen dit jaar hulphonden, cliënten én trainers onder de aandacht. Van pup tot team – dat hele proces is heldenwerk.'
De animatiefilm vormt de aftrap van een bredere campagne waarin het heldendom van hulphonden van meerdere kanten wordt belicht. Naast online video’s en verdiepende content met experts, komt er een speciaal wandelevenement voor hondenhelden. De campagne vraagt daarnaast om steun – financieel, of in de vorm van tijd, bijvoorbeeld als puppypleeggezin.
Klassiek met een twist
De toon van de campagne is bewust licht en nostalgisch, met een moderne twist. Public Audio verzorgde de heroïsche soundtrack en voice-over Fedja van Huêt leent zijn stem aan de animatie. De visuele stijl is herkenbaar voor iedereen die ooit zaterdagochtend met een kom cornflakes voor de buis zat.
Met deze campagne wil Selmore een maatschappelijk relevant verhaal te vertellen met flair en een vleugje jeugdsentiment. Of zoals KNGF het zelf omschrijft: 'We leiden al 90 jaar honden op die levens veranderen en werelden openen. Dat blijven we doen – samen met iedereen die in onze missie gelooft.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid