Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe de eenvoud het deze verkiezingen van de inhoud won

Campagnes rond leiderschap en minder rond boodschap waren de winnende, en dat is slimme marketing.
Sigrid Kaag
Sigrid Kaag
© ANP
Sigrid Kaag
Sigrid Kaag
© ANP

De les van deze verkiezingen? In de politiek gaat het steeds minder om de inhoud en steeds meer om het effect. We zien het aan de winnaars van deze verkiezingen. Zij kozen voor een optimistische boodschap.

related partner content for mobile comes here

Allereerst natuurlijk D66, dat met Sigrid Kaag de meest effectieve campagne voerde. Volt scoorde met een positief verhaal over het Europees perspectief. En ook Mark Rutte koos voor de hoop. Door andermaal in te zetten op continuïteit, zekerheid en pragmatisme, had hij van de VVD al de huispartij van gewoon Nederland gemaakt. En Forum won met de belofte van te herwinnen vrijheid (‘ons land terugpakken’) en de ontkenning van de coronacrisis.

Kwetsbare mensen

Het verbaast menigeen dat zware, inhoudelijke onderwerpen voor de kiezer blijkbaar minder relevant waren. De vraag is in hoeverre Renske Leijten en Pieter Omtzigt hebben kunnen profiteren van hun werk om misstanden aan te kaarten. De toeslagenaffaire heeft afgelopen jaar weer bewezen dat de politiek in Nederland vooral gaat over de politiek en niet over de kwetsbare mens. Je zult ouder in de toeslagenaffaire zijn, woningzoekend, op de wachtlijst staan voor psychische behandeling of je zorgen maakt over het klimaat: wie is nog solidair met de kwetsbare mens? Het lijkt nu of alle sociale en klimaatgerelateerde ambities regelrecht de prullenbak in kunnen.

De uitdagers op hun beurt hebben de kiezer overschat: zij hadden geen van allen een claim die helder genoeg was om de kiezer aan te spreken. Het CDA kampte met een leiderschapswissel, geen duidelijke claim en een stuntelige campagne. De PvdA, GroenLinks en de SP bleken niet in staat krachten op links te bundelen, met als gevolg dat iedere vorm van solidariteit lijkt verwaterd. Menigeen zal zich zorgen maken over het ontbreken van tegenmacht in de politiek, maar ook in het matige belang van verkiezingsprogramma’s.

Slimme marketing

De verkiezingen van 2021 leren vooral dat de eenvoud wint van de inhoud, met Rutte als respectabel kampioen. Als Teflonpoliticus wist hij zorgvuldig hoofdpijndossiers als de toeslagenkwestie en de discussie over de kwaliteit van de uitvoering te vermijden. Kaag deed hetzelfde met de #metoo-kwestie binnen haar eigen partij en wist iedere keer terug te gaan naar haar boodschap over nieuw leiderschap. Hun formule: ook al voel je nattigheid, blijf ontkennen dat het dak lekt. De winst: alle ruimte voor een progressief-liberaal kabinet. De les: met slimme marketing win je verkiezingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in