Overslaan en naar de inhoud gaan

Afas komt met eerste tv-commercial ever: ‘Hij komt zeker braaf over’

Afas Software staat bekend om zijn sponsorschappen, cultuur, leuke feestjes en gekke events. Waarom nu op landelijke televisie?
200 uren te factureren
200 uren te factureren
© Afas
200 uren te factureren
200 uren te factureren
© Afas

Voor het eerst in 25 jaar komt bedrijfssoftware-brand Afas met een reclamecampagne op televisie. De commercial is opgenomen zonder tussenkomst van een extern bureau, in het eigen – en hagelnieuwe – Afas-kantoor. Bovendien kwam er geen enkele acteur aan te pas. Dit is de commercial:

related partner content for mobile comes here

TV Commercial AFAS Software - Speciaal voor jouw organisatie

Alle mensen in de film zijn medewerkers van Afas. Marketingdirecteur Martijn Delahaye legt uit waarom.

RM: Afas heeft in zijn communicatie altijd de nadruk gelegd op (live) events. Wat is de aanleiding om nu met een televisiecampagne te komen?

MD: ‘Wij doen inderdaad veel met events en sponsoring. Als goede marketeer blijf je loyaal aan je visie, ook al staat alles nu stil. Onze eigen evenementen hebben we verplaatst, sponsorschappen liggen bijna helemaal stil. We doen natuurlijk heel veel online. Maar toch vinden we het in deze tijd belangrijk om op te vallen, nieuwe dingen te doen en te experimenteren. Wij vinden het juist leuk om nu door te pakken en een duurzaam concurrentievoordeel te verwezenlijken. Het past bij Afas om iets te doen wat opvalt en wat we spannend vinden.’

RM: Blijft tv vanaf nu een vast element in de mediamix?

MD: ‘Dat weten we niet. Als we zien dat het goede resultaten geeft, zowel in cijfers als in gevoel, dan zou het een vast element kunnen blijven. Mogelijk is het iets eenmaligs.’

RM: Wat moet bij de doelgroep blijven hangen na het zien van de commercial?

MD: ‘Mensen kennen Afas van naam van al onze activiteiten. Onze naamsbekendheid in b2b is top, dat durf ik wel te zeggen. Maar als je dan gaat vragen wat Afas is, wat we doen, dan is het vaak stil. Is het iets met verzekeringen? Een game? Virussoftware? Voor ons is het heel belangrijk dat mensen weten wat we doen. Die analyse hadden we voor corona al gemaakt.'

RM: Wat is het doel van de tv-campagne?

MD: ‘Dat volgt uit wat ik eerder zei, we willen mensen bereiken op inhoud en tv is een uitstekend medium om te laten zien wat je doet en wat je ermee kan bereiken. We willen onze inhoudelijke naamsbekendheid echt een boost geven, dat mensen enigszins kunnen duiden wat we doen en of dat iets voor hun organisatie zou kunnen zijn. Door de avondklok kijken meer mensen lineair tv, we vonden het een goed moment om extra op te vallen.’

RM: Met permissie, maar het komt allemaal zeer ‘binnen de lijntjes’ over. Braaf. Waarom niet á la Afas met wat meer ‘fun’ uitgepakt?

MD: ‘Het is inderdaad een saaie campagne en ik zal uitleggen waarom dat een keer interessant is. Afas is inderdaad vaak gekkigheid en fun, maar de andere kant van ons verhaal, het product waarmee we ons geld verdienen, klanten blij maken, is een administratief softwareproduct dat ontzettend goed moet werken. En een hele goede pricing moet hebben. Het is natuurlijk wel zo; zonder het verkopen van die software, geen leuke dingen. Geen fun. Daarom is het juist heel gaaf om het te hebben over het product. Een logische aanvulling op de naamsbekendheid en het imago dat we de afgelopen 25 jaar hebben opgebouwd.'

RM: Waarom vind Afas dat zo belangrijk, eigen mensen in de commercial?

MD: ‘Ik vind het bijzonder dat we niet met een duur bureau werken en met acteurs. Dat we het gewoon doen met onze eigen mensen. We hebben het script zelf verzonnen en we hebben opgenomen in ons nieuwe pand. Dat is ontzettend belangrijk voor company proud. Ook al valt het waarschijnlijk geen enkele klant of prospect op dat het Afas-medewerkers zijn, onze eigen mensen valt het wél op! Je eigen collega’s zien bij de Ster!’ ‘Misschien is het voor de doelgroep van Adformatie een beetje dun om eigen mensen de hero te maken, maar ik zou toch een oproep willen doen aan de andere marketeers van Nederland. Waarom doe je jezelf tekort met het maken van ontzettend gave en gelikte campagnes, waarom niet meer de normale wereld benaderen? Waarom doen bedrijven dat niet méér? Waarom de ultieme cleane look neerzetten, terwijl de realiteit intern dat niet weerspiegelt? Wij proberen dat wél met elkaar in verhouding te brengen. Marketing van binnenuit.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Hans de Koning

Zelden zo'n slechte verhaal gelezen voor een nog slechtere commercial. Volgende keer toch maar een duur bureau inhuren.

Hans de Koning

slecht verhaal (typo ;-)

Hans Breuker

Ik snap de intentie en vind het slim om uit te leggen wat AFAS doet. Je ziet dat wanneer bedrijven het intern oplossen borstklopperij op de loer ligt. Jezelf zien als centrum van de wereld.
De commercial is wel degelijk ontzettend clean ondanks wat Delhayze beweert. Ook al zijn het 'echte' mensen, het lijken alsnog stock acteurs.
De toegevoegde waarde van een bureau is dat ze je eisen kunnen vertalen in een creatief concept. Dus je eigen mensen voorop in je eigen pand kan een vereiste zijn. En dan een leuke creatieve saus eroverheen waar je lange tijd mee voort kan. Dit voelt als een Fiver animatie.
Waarom het laatste shot in een café als je zelf een concerthal sponsort... Maar verder hulde voor de poging, het getuigt wel van lef (de spot alleen niet...)

Martin Mol

Oke, beste Martijn Delahaye...., je wilt geen duur reclamebureau inschakelen. Beetje pennywise, pound foolish. Maar heb je dan misschien wel overwogen om er tenminste een freelance creative team op te zetten? Want dit zelf fröbelen lijkt mij ook weer zo zonde van het geld.
Buiten dat, ik begrijp dat er een probleem was met jullie communicatie in het verleden en daarom denken jullie dit recht te kunnen trekken met dit filmpje?
Dat is marketing beleven met voortschrijdend inzicht wat betekent dat je als merk achter de feiten aanloopt. Hoe stuurloos kan je zijn? Ik hou mij in maar vraag mij wel af hoe het mogelijk is dat deze Martijn Delahaye tegelijkertijd genomineerd kan zijn voor marketeer van het jaar.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in