Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Het is een ode in geluid, het geluid is het verhaal’

In een vierluik over het belang van muziek in reclame sprak Gijs de Swarte met een aantal vakgenoten. Deel 2 met Niek Eijsbouts
Niek Eijsbouts
Niek Eijsbouts

Niek Eijsbouts, Creative Director van post-advertising agency SuperHeroes Amsterdam, dat tevens kantoren heeft in New York en Singapore: ‘Ja muziek… de stille liefde van menig creatief. Want in deze tijd van data, meten en targetten komt het bij muziek aan op het echte ambacht, echte creatie. Muziek moet het heel erg hebben van de onderbuik. Het zijn soms ook de mooiste briefings, die van een creatief aan de sound designer. Dat op zich is bijna een vak apart, waar het doorgaans met heel wat geneurie wordt opgelost om te beschrijven wat je bedoelt.

related partner content for mobile comes here

"Muziek moet het heel erg hebben van de onderbuik"

‘Welbeschouwd heb je twee benaderingen op het gebied van reclame en muziek. Of het beeld is leidend en wordt door de muziek versterkt. Of de muziek vormt het uitgangspunt, vertelt het grote idee en draagt de film. Zoals ik het in ieder geval zie is: sound follows function. Alles moet in dienst staan van het idee. Als je hier strikt aan vasthoudt ontstaan echte pareltjes.’

Achtbaan

‘Ik herinner me meteen de Donorweek film die ik jaren geleden met Gijs van den Berg maakte, als voorbeeld waarin geluid het idee enorm versterkt. Het idee: bekende en minder bekende Nederlanders die elkaar een camera doorgeven en in beeld de vraag beantwoorden: ben jij al donor? Dat werkte visueel goed, kwam zeer authentiek over. En dan de muziek, dat was meer dan even nadenken. Kwam de enorm gedreven componist Jasper Boeke de volgende dag totaal onverwacht met de geluiden van een achtbaan aan. Dat omhoog ratelen, het gillen omdat je steeds hoger komt, het gejuich van het naar beneden glijden met z’n allen. Dat lag ver weg van waar ik aan dacht, maar het bleek echt fe-no-me-naal effectief.

‘En een goed voorbeeld van hoe we muziek het startpunt van het idee maakten, vind ik
The Motorcycle Symphony, die dit jaar genomineerd werden voor een Webby en Buma Award. Doel: de Distinguished Gentleman’s Ride promoten, een event waarbij mannen over de hele wereld een motorrit maken om aandacht te vragen voor prostaatkanker. Het idee was om het lawaai van motoren dat mensen ervaren om te zetten in iets wat iedereen mooi vindt. Het werd een symfonie van motorgeluiden. Het begint met stationair grommen, dan meer gas geven, oplopende toerentallen, hogere noten en tenslotte invallende “koren” van andere motoren. De film laat de mannen op de motoren zien, met dirigent Dominic Seldis (van Het Koninklijk Concertgebouworkest), ervoor. Het is een ode in geluid, waarbij het geluid veel meer dan dragend is, het is het verhaal.’

The Motorcycle Symphony
The Motorcycle Symphony

Smooth nineties bandje

‘Ik heb dus geen voorkeur voor muziek of beeld als dragend element. Wat ik vooral fascinerend vind is hoe je muziek, woord en bewegend beeld in balans brengt om het idee zo sterk mogelijk te communiceren. Dat is de grote speurtocht. Soms is het allemaal ook opeens heel overzichtelijk. De campagne Remaster The Internet voor LG USA, dat ik met ons bureau in New York maakte, moest een jonge doelgroep duidelijk maken dat je met de nieuwe LG V20 telefoon beeld en geluid in uitzonderlijke kwaliteit kan opnemen. We hebben toen de meest bekende virals van het moment opnieuw met de telefoon gefilmd (“geremastered”) als bewijs van de hoge kwaliteit geluid en beeld. En daar hebben we een smooth nineties bandje daaraan toegevoegd, dat wat er in de virals gebeurt lovend bezingt.

‘Dat klinkt nog best gecompliceerd, maar vanuit de opdracht bezien en met het oog op de doelgroep was het logisch. Beeld, geluid en de boodschap van de klant vielen volkomen samen, want van geluid tot beeld en van hero film tot product video’s was opgenomen met de LG smartphone. Over post-advertising gesproken…

‘David Lynch zei het al: “Films are 50 percent sound and 50 percent visual.” Ik sluit me daar, kortom, graag bij aan.’

Deel 1 van het vierluik was met Daniëlle Guirguis van Smarthouse Films.

 

Tekst: Nils Adriaans

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in