
De campagne ‘Niet iedereen…’ is ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Lemon Scented Tea. Onder de pay-off Original as you keert Cortina terug naar de kern: mensen inspireren om hun eigen fietspad te volgen.
Fietsen tegen de stroom in
Toen Cortina bijna twintig jaar geleden het straatbeeld opschudde met een reeks kleurrijke designfietsen, was dat een bewuste keuze. Het idee was om dwars in te gaan tegen de dominante zwart-grijze standaard die de vaderlandse fietsenrekken destijds beheerste. Die mentaliteit – intuïtief en tegendraads – is als leidraad genomen bij de ontwikkeling van een nieuwe marktstrategie, zegt strateeg en MT-lid Bianca Faaij:
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandEvent Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU Delft‘Jongvolwassenen willen dat hun identiteit wordt gezien en gewaardeerd, maar doen dat vaak door juist anderen te volgen. Dat zorgt voor een monocultuur – in mensen, steden én fietsmerken. Met Original as you positioneren we Cortina als het alternatief binnen die ‘sea of sameness’, aldus Faaij.
Menselijke campagne
De nieuwe merkstrategie komt tot uiting in de campagne Niet iedereen…: dat bestaat uit een reeks korte, herkenbare verhalen die zich afspelen op het fietspad. De rode draad is dat ze gaan over het maken van intuïtieve keuzes en kleine daden van eigenheid.
Jan Bosch, creatief directeur bij Lemon Scented Tea, houdt van de eigenzinnigheid van Cortina:
‘Het mooiste aan werken voor Cortina is dat ze altijd trouw zijn gebleven aan wie ze zijn. In onze campagne vieren we dat door hun merkwaarden op een menselijke, toegankelijke manier te verbeelden. We bieden letterlijk ruimte aan fietsers die hun eigen intuïtie volgen – zodat anderen dat misschien ook durven.’
De uitrol van de campagne is breed: van online video’s tot OOH, TikTok-content, interne communicatie en activering via het landelijke dealernetwerk. FRSHMN Media verzorgde de productie, met Joep Knevel als regisseur. De fotografie is van Ruby Cruden.
Merkmentaliteit als motor
Cortina. Original as you is meer dan een slogan, benadrukt Faaij. ‘Het is een statement tegen de druk om te conformeren. Wij geloven dat plezier ontstaat als je keuzes maakt die bij jou passen – en dat geldt ook voor de fiets die je rijdt.’ Creatief directeur Jan Bosch besluit: ‘De massa is iedereen, maar niet iedereen is de massa.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee