Overslaan en naar de inhoud gaan

Cortina wil met nieuwe merkpositionering de eindeloze grijze brei eigenzinnig doorbreken

Fietsmerk lanceert campagne in samenwerking met Lemon Scented Tea.
Met de campagne wil Cortina ingaan tegen de monocultuur op fietsgebied
Met de campagne wil Cortina ingaan tegen de monocultuur op fietsgebied

Fietsen tegen de stroom in
Toen Cortina bijna twintig jaar geleden het straatbeeld opschudde met een reeks kleurrijke designfietsen, was dat een bewuste keuze. Het idee was om dwars in te gaan tegen de dominante zwart-grijze standaard die de vaderlandse fietsenrekken destijds beheerste. Die mentaliteit – intuïtief en tegendraads – is als leidraad genomen bij de ontwikkeling van een nieuwe marktstrategie, zegt strateeg en MT-lid Bianca Faaij:

‘Jongvolwassenen willen dat hun identiteit wordt gezien en gewaardeerd, maar doen dat vaak door juist anderen te volgen. Dat zorgt voor een monocultuur – in mensen, steden én fietsmerken. Met Original as you positioneren we Cortina als het alternatief binnen die ‘sea of sameness’, aldus Faaij.

Menselijke campagne
De nieuwe merkstrategie komt tot uiting in de campagne Niet iedereen…: dat bestaat uit een reeks korte, herkenbare verhalen die zich afspelen op het fietspad. De rode draad is dat ze gaan over het maken van intuïtieve keuzes en kleine daden van eigenheid.

Jan Bosch, creatief directeur bij Lemon Scented Tea, houdt van de eigenzinnigheid van Cortina:
‘Het mooiste aan werken voor Cortina is dat ze altijd trouw zijn gebleven aan wie ze zijn. In onze campagne vieren we dat door hun merkwaarden op een menselijke, toegankelijke manier te verbeelden. We bieden letterlijk ruimte aan fietsers die hun eigen intuïtie volgen – zodat anderen dat misschien ook durven.’

De uitrol van de campagne is breed: van online video’s tot OOH, TikTok-content, interne communicatie en activering via het landelijke dealernetwerk. FRSHMN Media verzorgde de productie, met Joep Knevel als regisseur. De fotografie is van Ruby Cruden.

Merkmentaliteit als motor
Cortina. Original as you is meer dan een slogan, benadrukt Faaij. ‘Het is een statement tegen de druk om te conformeren. Wij geloven dat plezier ontstaat als je keuzes maakt die bij jou passen – en dat geldt ook voor de fiets die je rijdt.’ Creatief directeur Jan Bosch besluit: ‘De massa is iedereen, maar niet iedereen is de massa.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in