Overslaan en naar de inhoud gaan

Bijenkorf zamelt kleding in voor het goede doel, maar of iedereen daarop zit te wachten?

Met kledinginzamelactie wil de Bijenkorf consumenten aansporen om bewust om te gaan met textiel.

De Bijenkorf start een inleveractie ‘Fashion Exchange’ met Sympany, een charitatieve textielinzamelaar en sociaal ondernemer. Het warenhuis wil met deze samenwerking consumenten helpen met verantwoord opruimen en het slimmer samenstellen van hun garderobe. De goedbedoelde actie heeft echter ook impact op de lokale Afrikaanse economie. 

related partner content for mobile comes here

Duurzame garderobe

Ieder jaar belandt 145 miljoen kilo textiel bij het restafval, terwijl 65 procent daarvan geschikt is voor hergebruik of recycling. Het warenhuis vraagt hiervoor aandacht bij de consument. Klanten kunnen in augustus bij alle Bijenkorf-winkels hun textiel inleveren en krijgen daar een voucher voor terug. 

Bijenkorf communiceert over de actie via diverse kanalen. Op de Bijenkorf-website staat aangegeven waar de Sympany-inzamelbakken staan. Via social media geeft styliste Kirstie tips en tricks over hoe mensen hun kast kunnen opruimen. En de Bijenkorf verloot een opruimmiddag met een professionele stylist en shoptegoed.

Bijenkorf
Bijenkorf

Tweedehandskleding verstoort lokale economie

Sympany verwerkt jaarlijks 23,5 miljoen kilo textiel, waarvan het grootste deel in Afrika en Oost-Europa wordt verkocht. Afrikaanse landen staan echter niet te springen om de westerse tweedehandskleding. 'Onze oude jurken en versleten broeken zullen vanaf 2019 niet meer op de markten van de Oost-Afrikaanse Gemeenschapslanden te koop zijn. Ze schaden namelijk de lokale textielindustrie', schrijft de Volkskrant.

Marjolein Meynen, directeur marketing & communicatie de Bijenkorf, wil zich niet in deze discussie mengen: 'Wij willen met deze campagne een andere boodschap uitdragen: niet wat het effect van Sympany in Afrika is, maar mensen aanmoedigen verantwoorde keuzes te maken. Sympany is voor ons een betrouwbare partner.’

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in