Achter de fel bekritiseerde Kordaat-campagne van Lidl, schuilt een bewuste strategie
De commercial voor Kordaat, het nieuwe biermerk van Lidl, zorgde voor een hoop kritiek afgelopen week. De video zou vrouwonvriendelijk zijn. Twee dagen later komt Lidl de klagers tegemoet met een extra campagne gericht op de vrouwelijke doelgroep. Men dacht dat dit een reactie op het commentaar was, maar niets is minder waar: de strategie is door de Duitse discounter van tevoren zorgvuldig uitgestippeld.
Lidl heeft de campagne in samenwerking met Dorst & Lesser en Joe Public opgetuigd. Zondagavond verscheen het spotje voor het eerst op televisie. De reclame is een ode aan de ‘Kordate man’ die alle zaakjes thuis tiptop regelt; hij vangt insecten en zet het vuilnis buiten. Het is niet duidelijk dat Lidl de afzender is.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De ‘Kordate man’
Wie het merk googelt, ontdekt dat Kordaat van de Duitse keten is. De website raakte na afloop van de commercial overbelast en Nederland twitterde erop los. De commercial sluit vrouwen buiten, was een veelgehoorde klacht. De video is inderdaad een ode aan de ‘Kordate man’, laat Christine Braun, head of communications, aan Distrifood weten. ‘Deze man wordt met een knipoog neergezet als stoere, zelfverzekerde hoeder van de familie. Een sterke manier om het biermerk Kordaat te bouwen.'
Vrouw repareert motor
Een paar dagen later komt Lidl met een nieuwe commercial die dit keer vrouwen aanspreekt. De supermarkt heeft wel degelijk oog voor de ‘kordate vrouwen van Nederland’, is de boodschap. Waar in de oorspronkelijke commercial wordt gesproken over ‘de man die de zwaarste klussen volbrengt’, laat Lidl in de nieuwe video zien hoe een vrouw een motor repareert. Aan het eind van de commercial proosten twee dames met een flesje Kordaat.
Opgezet plan
Wilde Lidl de klagers tegemoetkomen? Of was het allemaal van tevoren uitgekiend? Dat laatste blijkt het geval. Melissa Spiering, creative bij Dorst & Lesser: 'Lidl wil een divers beeld laten zien van kordate mannen en vrouwen. We zijn in een vroegtijdig stadium aan de slag gegaan om na te denken hoe Lidl kon reageren op mogelijke feedback op socialmediakanalen. Dat is ook te zien aan de kwaliteit van de video's, dit kan je namelijk niet binnen een paar dagen produceren.'
De campagne is over verschillende kanalen uitgerold. Mensen die op Twitter kritiek hadden, hebben allemaal antwoord gekregen. ‘Hiervoor hebben we een database met gifjes aangemaakt, die aansluiten bij de video's’, legt Spiering uit.
'In totaal zijn er drie video’s gemaakt voor vrouwen. Twee staan online en morgen wordt de laatste gelanceerd. Lidl hoopt hiermee het merk op een ludieke wijze op de kaart te hebben gezet.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidTwitteraars. Stommer volk bestaat niet.
Ai ai ai, Lidl gaat hier grof in de fout. Dors& Lesser en JoePublic vliegen hier de bocht uit. Dit is echt de slechtste communicatiestrategie die ik ooit gezien hebt. Eerst mannen targetten met een vrouwonvriendelijke commercial, dan als er commentaar komt een stigmatiserende jaren 80 commercial als antwoord en dan aangeven dat het daadwerkelijk zo is bedacht. Wie heeft dit goedgekeurd? Beste advies: Direct stoppen hiermee het gaat van kwaad tot erger zo.
Jupiler. Mannen weten waarom.
Iemand?
Ik vind het allemaal een beetje spijkers op laag water zoeken. Waar is ons gevoel voor humor gebleven? Er zijn wel meer (bier)merken die op een grappige manier appeleren aan de oermannelijkheid van de moderne man, die soms gewoon even een neanderthaler moet zijn. Ik vind het niet vrouwonvriendelijk, maar grappig.
Ik vond de eerste commercial eerder man-onvriendelijk, haha! De heren worden toch een beetje als sukkels neergezet. Vroeger mochten ze in commercials stoer galopperen op wilde paarden. Hier halen ze eer uit het opendraaien van een potje appelmoes! Als mensen wat meer zouden lachen om dit soort dingen zou Twitter een stuk gezelliger zijn.
'De felbekritiseerde campagne'.... Ja, een paar mensen in ons vak maken zich druk. De massa vindt het gewoon best aardig. Het is reclame. Voor een nieuw biertje. Prima gedaan door de bureaus van dienst. Prima van Lidl.
Het gevoel voor humor en ironie is dun gezaaid tegenwoordig.
Dit is juist een vrouwvriendelijke commercial want de man wordt neergezet als Vinex-macho, die door de kordate vrouw des huizes aan het werk wordt gezet: kliko buitenzetten, band plakken, klopboren, fietsje maken, navelstreng doorknippen. Het is een knipoog, lighten up already.