Achter de fel bekritiseerde Kordaat-campagne van Lidl, schuilt een bewuste strategie
De commercial is onderdeel van een uitgekiend plan om het nieuwe biertje 'Kordaat' op de kaart te zetten.
De commercial voor Kordaat, het nieuwe biermerk van Lidl, zorgde voor een hoop kritiek afgelopen week. De video zou vrouwonvriendelijk zijn. Twee dagen later komt Lidl de klagers tegemoet met een extra campagne gericht op de vrouwelijke doelgroep. Men dacht dat dit een reactie op het commentaar was, maar niets is minder waar: de strategie is door de Duitse discounter van tevoren zorgvuldig uitgestippeld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidTwitteraars. Stommer volk bestaat niet.
Ai ai ai, Lidl gaat hier grof in de fout. Dors& Lesser en JoePublic vliegen hier de bocht uit. Dit is echt de slechtste communicatiestrategie die ik ooit gezien hebt. Eerst mannen targetten met een vrouwonvriendelijke commercial, dan als er commentaar komt een stigmatiserende jaren 80 commercial als antwoord en dan aangeven dat het daadwerkelijk zo is bedacht. Wie heeft dit goedgekeurd? Beste advies: Direct stoppen hiermee het gaat van kwaad tot erger zo.
Jupiler. Mannen weten waarom.
Iemand?
Ik vind het allemaal een beetje spijkers op laag water zoeken. Waar is ons gevoel voor humor gebleven? Er zijn wel meer (bier)merken die op een grappige manier appeleren aan de oermannelijkheid van de moderne man, die soms gewoon even een neanderthaler moet zijn. Ik vind het niet vrouwonvriendelijk, maar grappig.
Ik vond de eerste commercial eerder man-onvriendelijk, haha! De heren worden toch een beetje als sukkels neergezet. Vroeger mochten ze in commercials stoer galopperen op wilde paarden. Hier halen ze eer uit het opendraaien van een potje appelmoes! Als mensen wat meer zouden lachen om dit soort dingen zou Twitter een stuk gezelliger zijn.
'De felbekritiseerde campagne'.... Ja, een paar mensen in ons vak maken zich druk. De massa vindt het gewoon best aardig. Het is reclame. Voor een nieuw biertje. Prima gedaan door de bureaus van dienst. Prima van Lidl.
Het gevoel voor humor en ironie is dun gezaaid tegenwoordig.
Dit is juist een vrouwvriendelijke commercial want de man wordt neergezet als Vinex-macho, die door de kordate vrouw des huizes aan het werk wordt gezet: kliko buitenzetten, band plakken, klopboren, fietsje maken, navelstreng doorknippen. Het is een knipoog, lighten up already.