Overslaan en naar de inhoud gaan

WPP wint grootste deel miljardenaccount Coca-Cola en zet OpenX op

Account ook deels naar dentsu en in hybride vorm naar bureaus Publicis Groupe en IPG.
Coca-Cola
© Shutterstock
Coca-Cola
© Shutterstock

WPP zet voor het miljardenaccount een team op met de naam 'OpenX'. In de beschrijving van Coca-Cola de  'wereldwijde marketingnetwerkpartner'. WPP gaat aan het werk voor het gehele drankenportfolio van Coca-Cola, dat zo'n tweehonderd merken omvat, waaronder frisdranken als Coke en Sprite, sportdranken, sappen, koffie en thee.

Manolo Arroyo, Coca-Cola's global chief marketing officer, zegt: 'Consumenten reageren op een hele ervaring. Ze scheiden de boodschap niet van het medium - en daarom hebben we een bureaumodel ontworpen dat echt klantgericht en silovrij is.'

Ook deel naar dentsu, Publicis en IPG

Ook dentsu krijgt een deel van het account toegewezen. Arroyo beschrijft dentsu als een 'complementaire mediapartner', wat neerkomt op media in Japan en Korea. Het betekent dat WPP (de GroupM-bureaus) ongeveer 90 procent van de media-activiteiten gaat doen.

Daarnaast is er nog een derde deel, waarvoor Coca-Cola een 'open source' -model heeft ontwikkeld. Publicis en IPG gaan deel uitmaken van Coca-Cola's strategische selectie van creatieve bureaus die ongeveer een derde van het marketingwerk van het bedrijf zullen krijgen. Ook Wieden+Kennedy en Anomaly staan op deze lijst. Zij waren de afgelopen tijd al verantwoordelijk voor verschillende Coke-campagnes.

Accenture Interactive werd eerder in de review van de lijst geschrapt.

UM (IPG) verliest na lange tijd het media-account in onder meer Noord-Amerika, maar ook in Nederland. Creatief zusterbureau McCann zal waarschijnlijk wel voor Coca-Cola aan de slag blijven. Starcom (Publicis Groupe) had het media-account in handen in grote delen van Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië en verliest dat aan WPP. 

Insiders melden aan Adage dat MediaCom (GroupM) het media-account in handen krijgt in elke markt, behalve Japan.

Bereik

Arroyo sprak over WPP als holding met het beste bereik. Dat bereik is een grote factor, omdat Coca-Cola een 'netwerkmodel' probeert uit te bouwen waarin (creatieve) vraagstukken op wereldschaal worden aangepakt en lokaal worden aangepast. Het is een belangrijke strategieverschuiving voor een bedrijf dat in het verleden meer in silo's werkte. 

Coca-Cola besteedt momenteel iets meer dan 4 miljard dollar aan marketing wereldwijd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in