Overslaan en naar de inhoud gaan

Vereecken en Henneman starten talentbureau: 'We willen regisseurs in de etalage zetten'

'Jacques kent iedereen in de reclame, ik in de filmwereld. Met BrandTalent slaan we hier een brug tussen', aldus Vanessa Henneman.
brandtalent
Jacques Vereecken (l) en Vanessa Henneman
brandtalent
Jacques Vereecken (l) en Vanessa Henneman

Het filmproductieproces in het reclamevak is langzaam aan het veranderen. Reclamebureaus en adverteerders produceren steeds vaker zelf hun commercials, maar ze kunnen niet terecht bij professionele regisseurs, omdat die vaak exclusief verbonden zijn aan productiehuizen. Tegelijkertijd willen talentvolle regisseurs vrij zijn om te kiezen voor wie ze werken, maar komt het niet altijd aan de juiste reclameklussen.

related partner content for mobile comes here

BrandTalent, een initiatief van Jacques Vereecken en Vanessa Henneman, en onderdeel van Henneman Agency, springt in dit gat en wil zodoende een brug slaan tussen film- en regietalent en de reclamewereld.

Henneman Agency, in 2005 opgericht door Vanessa Henneman, is van origine een agentschap in de filmindustrie. Henneman behartigt de belangen van allerhande bekende en minder bekende acteurs, regisseurs, schrijvers en ander creatief talent. Met de nieuwe bureautak BrandTalent legt het bureau een directe verbinding met de reclamewereld. Het talent staat hierbij centraal, waar wordt gekeken naar de best passende klus voor hem of haar, maar ook aspecten als planning en budget.

In de etalage

Henneman noemt de oprichting van BrandTalent binnen haar bureau 'een logische stap'. Steeds vaker wordt ze gebeld door reclamebureaus of ze ‘nog een goede regisseur’ kent. Tegelijkertijd weet Vereecken, als ex-regisseur en producent bij onder meer TheBoardRoom en MediaMonks, als geen ander 'hoe de hazen in de reclame lopen', aldus Henneman. 'Ik ken iedereen in de filmwereld, Jacques in de reclame. Door nu samen te werken, kunnen we regietalent in de reclame in de etalage zetten.’

Vereecken: ‘We willen talent ontzorgen. Regisseurs bij productiehuizen gaan soms heel ver om een klus binnen te halen. Freelancers helemaal, die hebben soms geen idee wat de budgetten zijn of wie hun werk gaat produceren. Dan is het fijn als een externe partij die gesprekken voert, en het talent zich op de inhoud van de klus kan richten.’

Budgetoverweging

Volgens Vereecken produceren veel reclamebureaus hun commercials zelf uit budgetoverwegingen. ‘Het is wel begrijpelijk, het scheelt al snel zo’n 15% marge die productiehuizen minimaal rekenen, en daar zit het spanningsveld. Tot voor kort werden productiehuizen altijd door reclamebureaus gebeld voor een bepaalde regisseur die op hun roster staat, die dan werd gevraagd een treatment, een plan van aanpak, op een filmconcept te schrijven. De regisseur schrijft zich vervolgens in het zweet om het beste plan te schrijven, bijna altijd zonder een pitchvergoeding, waardoor hij of zij in onzekerheid zit. Schrijft een regisseur het winnende treatment, dan heeft zijn of haar productiehuis de klus gewonnen. Maar als een reclamebureau of adverteerder zelf de productie doet en een onafhankelijke regisseur kan kiezen, scheelt dat per klus van een ton al snel zo’n 15.000 euro.’  

Henneman: 'De regisseur op zijn beurt wil weten: wie vertegenwoordigt mijn belangen? Wat zijn de tarieven? Anders dan een reclamebureau of productiehuis is het belang van BrandTalent precies hetzelfde als dat van het talent.’

Commitment

Vereecken: ‘Toen ik als jonge regisseur bij het productiehuis van wijlen Hans van Rijs zat, wilde hij dat ik exclusief voor hem werkte. Hij bood mij daarom een basissalaris, wat voor een regisseur bij een productiehuis vrij ongebruikelijk is. Ik vond dat goed; exclusiviteit werkt alleen als het commitment van beide kanten komt. Maar als je als regisseur geen vast inkomen genereert, is het logisch dat je je markt verbreedt. Met BrandTalent helpen we daarbij.’

BrandTalent organiseert op donderdag 27 oktober de Directors Night voor regisseurs. Meer info via jacques@hennemanagency.nl.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in