Zweeds boomhotel speelt in op behoefte naar duurzaamheid

Onlangs ging in het bosrijke Zweedse dorpje Harads, niet ver van de poolcirkel, een boomhotel open. Het hotel bestaat uit luxe ‘boomhutten’, die van van alle gemakken zijn voorzien. De kamers zijn gemaakt van materiaal uit de omgeving. Gasten kunnen hoog in de dennenbomen slapen. Dit initiatief is een goed voorbeeld van de groeiende vraag naar ‘groene’ producten en diensten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Back to nature’-trend
Dit hotel is exemplarisch voor een trend die een regelrechte hype lijkt te worden: consumenten willen massaal meer groen en duurzaamheid in hun leven. Overal in de samenleving is deze ‘back to nature’-trend waar te nemen. Zo waren er de afgelopen jaren de snelle doorbraak van eco-kledinglijnen met natuurlijke, biologische en gerecycelde materialen, de vraag naar ‘boerenproducten’ uit eigen land met het bijkomstig voordeel van minimale foodmiles, de opkomst en de populariteit van fietsvakanties (al dan niet in Nederland) en de duurzaamheid in wonen en toerisme.

Duurzame boomhutten
Na de ongekende populariteit van onder andere de milieuvriendelijke hotels in Zuid-Tirol en de Treehouses in Spanje en Australië, komen Zweedse architecten nu met het bijzonder duurzame en natuurvriendelijke concept van het boomhotel. De vier verschillende kamers liggen hoog boven de grond. Toegang tot de ‘boomhutten’ heeft men via de houten brug vanaf een nabijgelegen berg, zodat de natuur ook minimaal wordt belast. Hiermee zorgt het boomhotel meteen al voor een lage belasting van de natuur. Het hotel zelf is ook vervaardigd uit hout en heeft plastic ramen.

Innovatie en harmonie
Aangezien de natuurvriendelijkheid binnen de toerismesector nog in de kinderschoenen staat, is het boomhotel een interessante marketing case. Voor de milieubewuste consument heeft het Boomhotel alles samen gebracht: innovatie, authenticiteit, luxe en natuurlijk duurzaamheid met oog voor architectuur. Daarmee brengt het Boomhotel vernieuwing, een fundamenteel aspect van consumentenmarketing, in overeenstemming met duurzaamheid; twee essentiële ingrediënten voor succes.

Harmonie met de natuur
Te midden van het natuurschoon kunnen bewoners uit drukke steden genieten en tot rust komen. Hiermee speelt het bijzondere hotel bewust in op de huidige eco-trend en de zoektocht naar harmonie met de natuur waar de consument zo naar schijnt te verlangen. De bedenkers hopen de bezoekers in harmonie te brengen met de natuur. Als dat niet lukt in de ongerepte wildernis van Zweden…

Verder zal het natuurlijk niemand verbazen dat ik ieder Zweeds initiatief dat de boom in het zonnetje zet en duurzaamheid voorop stelt, een warm hart toedraag.

Noot: de in deze Molblog weergegeven meningen zijn strikt persoonlijk en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs de visie van mijn werkgever.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie