Vorige week was het Simplicity Event van Philips in Moskou. Daar was ook de CMO van Philips.
MolBlog sprak met hem. Zeven vragen aan Geert van Kuyck:
Je bent bijna een jaar CMO. Loopt het een beetje?
'Het loopt naar wens. Ik ben het meest trots op twee dingen: we hebben onze processen rond de klantcontacten omgegooid. Ik geef je een eenvoudig Nederlands voorbeeld. Als je vanuit de klant denkt, dan weet je dat de meeste van onze consumentenelectronika-producten op donderdag-, vrijdagavond en zaterdag gekocht worden.
'Als je vrijdagavond en zaterdag iets koopt en je wilt het installeren en het werkt niet, dan moet je wachten tot maandag. Dat kan toch niet waar zijn? Dan wil je toch meteen contact hebben? Daarom hebben we nu het callcenter op zaterdag geopend. Die aankoop is een big moment in the family. Als ze een vraag hebben, los het dan op.
'Een ander punt: de marketingslag die licht maakt. Van productgedreven commercialisering naar segmentgedreven commercialisering. Vroeger verkochten we een product. Voor elk onderdeel had de klant verschillende contacten binnen Philips. Nu verkopen we een oplossing aan hotels, of aan gemeenten. We organiseren ons nu meer rond die klanten.
'Zij hebben vragen en wij proberen die op te lossen. En hoteleigenaren hebben andere vragen dan een institutionele klant die straatverlichting wil kopen. Daar zijn we nu volop mee bezig. Dat is wel een grote verschuiving.'
Dit is het vierde Simplicity Event: wat begeestert je het meest?
'De Light Blossom (foto beneden, een slimme straatlantaarn die op zonne- en windenergie werkt) vind ik inspirerend. Het is zo'n mooi voorbeeld van verder kijken dan je neus lang is. Hoe is het mogelijk dat niemand dat eerder bedacht heeft? Wij hebben het nu bedacht en hebben een voorsprong. Ik zie het wel verschijnen in het straatbeeld.'
Wat doet dit event voor Philips?
'Het blijft richtinggevend en inspirerend voor ons. Op twee niveaus: in Rusland hebben wij nog steeds een grote en gezonde business. Maar het is vooral consumentenelectronika. Licht en gezondheid is minder bekend.
'Daar kunnen we met dit event aan bouwen. Er lopen hier veel mensen rond die nog nooit hebben gezien dat we ook heel groot zijn in gezondheidsproducten en in licht.
'Op het tweede niveau geeft het ook intern richting. Dit stimuleert ons om vooruit te kijken en het brengt ook de onderdelen van het bedrijf samen. Je werkt samen om iets goeds neer te zetten voor die periode van drie tot vijf jaar.'
Wat heb je geleerd van de voorgaande edities?
'De eerste keer brachten wel heel veel kleinere innovaties. We hadden de hele zak leeggeschud. Nu is er meer focus. Het gaat nu over meer fundamentele dingen. Klanten en mensen van Philips zien nu die Light Blossom en krijgen dan toch het gevoel: "Ja, die kant moeten we op!" Het geeft richting.
'In Londen lieten we lichttoepassingen zien in een hotelkamer en dat heeft ons enorm veel krediet gegeven in die hospitalitywereld. Dat is van groot belang.'
Philips wil opeens zo groen zijn...
'Dit jaar zijn er inderdaad drie concepten die sterk gedomineerd zijn door energiebesparing. Maar alles wat we doen heeft te maken met wat er buiten leeft. Wat er met energie is gebeurd het afgelopen jaar zet je toch wel aan het denken.
'Ook wij kunnen er niet omheen. Twee jaar geleden hebben we met de aankondiging dat de gloeilampen langzaam uitgefaseerd worden een grote stap gezet. Dat was een groene stap. Het is niet zo dat we gisteren groen geworden zijn...'
Sense&Simplicity....&Green?
'Designed around you! Dat hanteren we als uitgangspunt. Dat is onze eerste pijler. Als inzicht in de consument ons duidelijk maakt dat er behoefte is aan energiebesparing en recycling, dan nemen we dat als uitgangspunt. Dan moeten we die richting uit.
'Twee weken geleden hadden we een leadership summit van Philips. Veel topmensen van Philips in een zaal denkend over de vraag: "hoe gaan we nu op een meer bewuste manier met onze omgeving om?"
Gerard Kleisterlee zegt dan: "we moeten gewoon allemaal een dag meedraaien in de omgeving van onze klanten".
En dat zegt dan niet een marketeer, maar de hoogste baas. Die zegt: "ik ga een dag meelopen in het ziekenhuis". Dat zorgt echt voor invulling van die pijler 'designed around you'. Ik heb in India in een gezin meegelopen. Daar leer je wel wat van.'
Wat staat er in 2009 op je agenda als CMO?
'Hetzelfde als in 2008: zorgen dat je de klant naar binnen haalt. Dit is geen verandering die je in korte tijd realiseert.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!