De 50% van de jongeren generatie in de VS is welwillend om te betalen met de mobiele telefoon. Maar de adoptie om het dagelijks te gebruiken is er nog niet. Het probleem binnen Europa en de VS komt met name doordat de markt gefragmenteerd is met allerlei instanties die het betalingsverkeer via mobiele telefonie stimuleren op verschillende manieren.
Zo heb je onder meer: PayPal, Google Wallet, Mastercard PayPass wallet, V.me by vista, Square wallet, Level up, Lemon Wallet en Isis. Daarnaast heeft zelfs 10% gemiddeld van de consumenten aan het einde van 2012 nog niet eens gehoord over een mobiele portemonnee. Tevens zijn de beschikbare systemen complex en ontstaat er een discrepantie, zo heb je:
Mobiel bankieren, (saldo en rekening transacties),
Mobiel remote betalingen. (Het kopen van goederen via internet).
Mobiele lokale betalingen (mobiele portemonnees, PoS systemen)
Wat consumenten ook zorgen baart is de beveiliging van deze transactie systemen. Zo heeft meer dan 40% van de consumenten zorgen over de veiligheid van mobiele transacties. Maar ook betalingen via andere manieren worden nog steeds als gemakkelijker ervaren dan betalingen via de mobiele telefoon. Om deze problemen te mijden zijn er twee grote concurrerende manieren.
1. Applicaties en Cardreaders
Square biedt de mogelijkheid om directe betalingen in de winkel via de applicatie te realiseren. Vanuit de winkel zou dit ook via een reader kunnen die men aan de mobiele telefoon kan koppelen waardoor dit juist voor een beveiligde manier zorgt.
Verder kan mobiel betalen via een QR code gerealiseerd worden (Levelup applicatie).
2. NFC (Near Field Communications)
Bij NFC is het juist het geval dat een chip in de telefoon een signaal verstuurd naar een ontvanger waardoor je in 1 zwaai je betaling kan voltooien. (Google Wallet maakt gebruik van deze NFC techniek. Visa en Samsung zijn ook actief met deze nieuwe vorm van betalen, waarbij Apple nog even achterblijft.
Conclusies:
Consumenten willen de makkelijkste manier van betalen waarbij ze niet hoeven te scannen, een applicatie te openen, en waarbij transacties plaats vinden zonder dat je ook maar veel hoeft te doen. Winkeliers maken zich echter zorgen over de ontwikkelen van NFC want wat als de techniek verouderd? En wanneer er hardware nodig is om betalingen te realiseren betekent dit extra apparaten en tools die je bij je moet hebben. Dan is een scanner zoals we in de Starbucks case gezien hebben nog niet eens zo verkeerd. In Azië heeft mobiel betalen wel zijn rush genomen maar dit is mede te danken het feit dat banken directer samenwerken met betaalsystemen.
MobileMarketing.nl 2013
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!