Vandaag ontving Toyota van de gerechtsdeurwaarder namens Stichting Brandstofverlies een dagvaarding. De autoproducent wordt voor de rechter gedaagd wegens misleiding over het brandstofverbruik van de auto's van Toyota. Het opgegeven verbruik van de modellen zou sterk afwijken van het verbruik in de praktijk. Pure misleiding, aldus de Stichting. Op 13 februari dient het kort geding.
Dat autofabrikanten klanten misleiden als het op brandstofverbruik aankomt, is al langer bekend. Deze zomer bleek uit onderzoek van TNO dat de verbruikscijfers behoorlijk wat rooskleuriger worden voorgesteld en dat het verschil het grootst is bij auto's die juist als zuinig te boek staan. Soms werd wel een verschil van 40 tot 50 procent genoteerd. TNO stuurde het onderzoek destijds naar de Tweede Kamer, waarop staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur verklaarde dat Brussel snel met nieuwe regels moest komen.
Stichting Brandstofverlies is duidelijk niet van plan om daarop te wachten. 'Autofabrikanten moeten gewoon stoppen met het misleiden van klanten over het brandstofverbruik van hun auto's,' aldus woordvoerdster Charissa Breeveld. 'Ze moeten ophouden zich te verschuilen achter richtlijnen en het correcte verbruik weergeven.'
Op dit moment beroepen veel autofabrikanten zich op de richtlijnen zoals gesteld op basis van de regelgeving van de Europese Unie. Het probleem is alleen dat die richtlijnen niet leiden tot een realistisch beeld. Zo gaat de richtlijn er vanuit dat met een constante snelheid wordt gereden en de motor warm is. Ook plakken autofabrikanten tijdens tests vaak naden en kieren af en klappen spiegels naar binnen, om zo een nog lager verbruik aan te kunnen geven.
Waarom Stichting Brandstofverlies juist Toyota voor de rechter daagt en niet één van de andere automerken die zich schuldig maakt aan misleiding? 'We moeten ergens beginnen,' zegt Breeveld. 'Toyota is de grootste en kwam als eerste met de hybride modellen op de markt, waarbij het verschil tussen opgegeven brandstofverbruik en de praktijk het grootst is.' Door Toyota aan te klagen voor de misleiding rondom hun Yaris 1,5 Hybrid Aspiration-model wil de Stichting een voorbeeld stellen voor de andere partijen die zich hier ook schuldig aan maken.
Van de 158 door Stichting Brandstofverlies onderzochte auto’s was de gemiddelde afwijking van testgebruik naar praktijkgebruik 31,7%. 'Voor een benzineauto die jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, zijn de extra brandstofkosten 527 euro per jaar,' rekent de Stichting voor. 'Voor een diesel met 30.000 kilometer per jaar wordt 865 euro te veel aan brandstof betaald per jaar.' Die schade moet volgens de Stichting door Toyota aan gedupeerde klanten worden terugbetaald.
De initiatiefnemer van Stichtingbrandstofverlies, Ferdy Roet, boekte eerder succes toen hij onder de naam Stichting Loterijverlies de Staatsloterij aanklaagde. Volgens Roet besodemieterde de Staatsloterij de boel en na een zaak van vijf jaar stelde de rechter hem in het gelijk. De initiatiefnemer van Stichting Meldpunt Collectief Onrecht staat er inmiddels dan ook om bekend het er niet snel bij te laten zitten. Dus Toyota: it seems like the gloves are off...
Toyota was vooralsnog niet in de gelegenheid commentaar te geven op de kwestie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!