Supermarketing als antwoord op de crisis

De aanhoudende economische crisis heeft wereldwijd - en zeker ook in Nederland - ingrijpende gevolgen voor de financiële situatie van miljoenen consumenten. De supermarktbranche (meer dan 95% van de Nederlanders koopt boodschappen in een supermarkt) merkt bij uitstek dat klanten de hand op de knip houden en nog kritischer zijn in hun aankoopgedrag. Waar moeten producenten op letten om de winkelende Nederlander toch te overtuigen hun producten te kopen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eenvoud
Producenten doen er goed aan om simpele, maar kwalitatief hoogstaande producten aan te bieden. Dit is een directe reactie op de luxe van het pre-crisis tijdperk. Luxe wordt door veel consumenten snel geassocieerd met overdaad, decadentie en verspilling – begrippen die door velen als oorzaken van de crisis worden gezien.

Gezondheid
Veel mensen grijpen de crisis aan om niet alleen orde op zaken te stellen in de financiële, maar ook in de fysieke huishouding. Producten met een hoge gezondheidsfactor vallen in de smaak, omdat mensen zich steeds bewuster worden van hun eetpatroon en levensstijl. Mensen willen gezond en fit aan een nieuw tijdperk beginnen.

Duurzaamheid
Een producten moet inmiddels bijna als basisvoorwaarde hebben dat het is vervaardigd in overeenstemming met milieuafspraken en dierenrechten. Dit wil niet zeggen dat mensen in de supermarkt massaal overstappen op biologische producten, want die vinden ze vaak nog te duur, maar ze verwachten wel een eerlijk product voor een eerlijke prijs.

Prijs
Grote groepen Nederlanders zijn gevoelig voor de prijs van producten, en nu nóg meer. De prijzen in de supermarkt worden over het algemeen nog te hoog gevonden, met name omdat het vaak levensmiddelen betreft. Het is dan ook niet vreemd dat kortings- en spaaracties leiden tot veel enthousiaste reacties (en extra verkoop – denk maar aan de hamsterweken of de voetbalkaartjes van AH).

Dialoog
Een persoonlijke band met een merk of bedrijf is ook in de supermarkt steeds belangrijker. De Belgische supermarktketen probeert hun vaste klanten echt te bereiken en het gevoel te geven dat het bedrijf ze snapt door - naast de onpersoonlijke bulkfolders - gepersonaliseerde aanbiedingsfolders te sturen. Dit doen ze op basis van informatie van kortingskaarten en kassabonnen. De producenten kunnen natuurlijk ook de dialoog aangaan met hun (potentiële) kopers. Dit gebeurt onder andere via internet en de inzet van SocialMedia. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de producent niet alleen maar zendt, maar ook ontvangt. Alleen dan is er sprake van een dialoog en een kans op een sterkere binding met een bedrijf, merk, doelgroep of product.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie