Vanavond werden in Amsterdam de SpinAwards, de jaarlijkse vakprijzen voor creativiteit in interactieve communicatie uitgereikt.
Unilever werd interactieve adverteerder van het jaar en Lemz werd de grote winnaar bij de bureaus met maar liefst 3 SpinAwards. Het bureau werd verkozen tot beste interactieve bureau en kreeg een Gouden SpinAward voor de Douwe Egberts Burendag en een Zilveren SpinAward voor de Omo Buitenspeel Bond.
In totaal werden dit jaar 6 Gouden SpinAwards en 7 Zilveren SpinAwards uitgereikt op een drukke, wat rommelige avond.
Stephan Fellinger, voorzitter van de Stichting SpinAwards: 'Ook dit jaar was de jury weer uiterst streng met 15 winnaars op meer dan 300 inzendingen. Crossmedia is al jaren de heilige graal in de mediawereld en nu lijkt het moment daar gekomen waarop traditionele en interactieve media elkaar steeds vaker weten te vinden.
'En wanneer we het hebben over de stijgende lijn van de kwaliteit van de inzendingen, voor het eerst in de geschiedenis van de SpinAwards was de categorie Beste crossmedia campagne niet alleen de populairste categorie, maar werd ook het maximale aantal van 3 SpinAwards in deze categorie uitgereikt.'
Overzicht winnaars SpinAwards 2006:
Beste crossmedia campagne (3)
Goud
Douwe Egberts Burendag LEMZ / Douwe Egberts
Zilver
Omo Buitenspeel Bond LEMZ / Unilever
Zilver
Wakker Worden met Valerio TMF/TMF
Beste website concept (2)
Goud
Feel Volvo C70 Euro RSCG 4D / Volvo
Zilver
Skoeps Skoeps / Skoeps
Beste online campagne (2)
Goud
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet ACHTUNG! / SIRE
Zilver
Nationale Hypotheek Quiz .bone / ABN Amro
Beste mobiele concept (1)
Goud
Red Bull Flugtag HotSMS / Red Bull
Beste gaming concept (2)
Goud
Apenkooi.com Apenkooi/ Sense Studios & Apenkooi
Zilver
Calucci the Game Tribal DDB / Centraal Beheer Achmea
Beste Interactieve Televisieconcept (1)
Zilver
Wakker Worden met Valerio TMF / TMF
Beste Innovatieve Concept (2)
Goud
Skypecast met Johan Qi / Heineken
Zilver
Nationale Hypotheek Quiz .bone, ABN Amro
Vakprijs beste interactieve adverteerder
Goud
Unilever
Vakprijs beste interactieve bureau
Goud
Lemz
Quotes Juryrapporten:
Beste crossmedia campagne
Goud
Douwe Egberts Burendag , LEMZ / Douwe Egberts
'DE en LEMZ hebben een nieuw "instituut" gecreëerd. Een interactieve, cross-mediaal
campagneplatform dat een veeljarige toekomst heeft.
De campagne gebaseerd op een sterke consumer-insight (meer contact met de buren willen) versterkt- en actualiseert krachtig de merkwaarden. Ook met interactieve media kun je heel goed merken bouwen'.
Zilver
Omo Buitenspeel Bond, LEMZ / Unilever
'Een mooi, raak gekozen creatief concept, dat niet alleen past bij de merkidentiteit, maar ook aansluit bij enkele belangrijke issues m.b.t. de jeugd. Met de zéér brede cross-mediale campagne werden fantastische resultaten gescoord'.
Zilver
Wakker Worden met Valerio, TMF/TMF
'TMF laat zien, dat je met een heel klein budget een goed idee tot leven kan brengen en indrukwekkende resultaten kan scoren. O.a. door gebruik te maken van innovatieve technieken is TMF ook daarmee een voorbeeld voor hun grote collega's'.
Beste website concept
'Steeds vaker zien we dat websites een integraal onderdeel vormen van de cross-mediale aanpak van een afzender. Het sec beoordelen van het beste website concept zonder daarin de andere aspecten mee te nemen, was dit jaar dan ook lastiger dan ooit. Toch was de jury unaniem in haar mening om Volvo C70 en Skoeps voor te dragen voor resp. de gouden en zilveren SpinAward'.
Goud
Feel Volvo C70, Euro RSCG 4D / Volvo
'Een goed gekozen metafoor -salontafel- en erg mooie executie. Het product komt steeds in beeld maar dringt zich niet op. De site verleidt en heeft zuigkracht. Door niet het product maar vooral de beleving rondom het product centraal te stellen is Volvo erin geslaagd de bezoeker te boeien en te binden. Pure klasse!'
Zilver
Skoeps, Skoeps / Skoeps
'Skoeps is het bewijs dat grote mediabedrijven wel degelijk ondernemend een internetconcept kunnen lanceren. Een site die voor het overgrote deel door gebruikers wordt gevuld en onderhouden, kortom een fantastisch voorbeeld van interactie met de gebruikers. Website is functioneel en simpel. Geen overtollige zaken. Wel een platform wat volledig on trend is en potentie heeft'.
Beste online campagne
Goud
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet, ACHTUNG! / SIRE
'Het raakt en doet wat met je. De campagne is creatief en interactief goed doordacht en onderscheidend, van begin tot het eind. De verhaallijn en de beelden laten je moeilijk los, waardoor eenmaal gegrepen je het hele verhaal volgt en betrokken raakt. De ogen worden geopend voor de omvang van het kinderleed in Nederland. Daarnaast is de campagne ook nog eens bijzonder effectief. Op alle criteria de beste in de categorie en daarmee verdiend de winnaar van De Gouden SpinAward'.
Zilver
Nationale Hypotheek Quiz, .bone / ABN Amro
'Deze campagne laat zien wat de kracht van een goed idee kan zijn. Het idee resulteerde in een innovatieve en bijzonder interactive online campagne waarmee alle doelstellingen zijn overtroffen.
Een real time multiplayer hypotheekquiz in een banner van 300x280 pixels waarmee een gemiddelde contactduur van 6 minuten is gerealiseerd, vindt de jury een Zilveren Spin waard'.
Beste mobiele concept
Goud
Red Bull Flugtag, HotSMS / Red Bull
'Zeer hoge scores vooral ook op het punt van creativiteit. Er is heel goed gekeken naar de mogelijkheden hoe het medium mobile ticketing breder in te zetten dan "alleen" op de basisfunctionaliteit van ticketing. Uitgaande van de karakteristiek van het event en de te bedienen doelgroepen is op een verrassende en innovatieve manier invulling gegeven aan actuele informatievoorziening en entertainment als toegevoegde waarde diensten waardoor het medium heel breed is ingezet'.
'De makers van de toepassing hebben daarmee lef getoond naar hun opdrachtgever om voor deze brede aanpak te kiezen en dat ook waar te maken. De Jury voegt er graag een advies aan toe om meer te doen met de "community" die door deze toepassing is ontstaan en nu in beeld is, daar liggen nog kansen'.
Beste gaming concept
Goud
Apenkooi.com, Apenkooi/ Sense Studios & Apenkooi
'De eerste (!) gouden SpinAward voor een game concept. Dit is een game dat zich richt op een volg-groep in plaats van op een doel-groep. Het is effectief, zeer creatief en het game dient als middel om te navigeren. Het is functioneel en er is een koppeling met real-life events. Bovendien straalt het de passie van de makers uit en de lol van de apenkooi evenementen in verschillende steden in Nederland'.
Zilver
Calucci the Game, Tribal DDB / Centraal Beheer Achmea
'Een nieuwe stap in gamecommericals. Een voorbeeld van een toepassing met gaming en een hoge production value Het sluit naadloos aan bij de 21 jaar oude campagne strategie van Centraal Beheer.
De game dompelt je onder en heeft een heel duidelijk verhaal. Het maakt gebruik van hoge kwaliteit video en audio. Je voelt als speler mee met meneer van den Berg. Opvallend is dat het ook wordt gespeeld en gewaardeerd door mensen buiten de doelgroep en laat daarmee het potentieel zien'.
Beste interactieve televisieconcept
Zilver
Wakker Worden met Valerio, TMF / TMF
'Als Interactieve tv via de rode knop thet enige criterium was geweest had de uitslag er anders uitgezien.Het pioniers werk van de andere genomineerden heeft voor de jury zwaar meegewogen.De omschrijving van deze catogerie is echter ruimer Deze inzending is een concept dat interactiviteit en televisie op creatieve wijze bij elkaar brengt. Het is een creatieve combinatie met internet en slimme,werkende toepassingen met de nieuwste digitale technieken. Wakker Worden met Valerio heeft volgens de jury op een byzonder creatieven manier de ochtend programmering van TMF verdubbeld en een vorm van Interactieve TV aan het media landsschap toe gevoegd'.
Beste innovatieve concept
Goud
Skypecast met Johan, Qi / Heineken
'Heineken en Qi bewijzen wederom dat een goede samenwerking tussen klant en bureau een essentieel ingrediënt voor innovatie is. Met de Skypecast van de band Johan zijn ze weer de eerste die een nieuw platform en functionaliteit gebruiken om hun doelgroep te bereiken. De passie van het merk Heineken voor muziek en vernieuwing komt luid en duidelijk over in dit concept'.
Zilver
Nationale Hypotheek Quiz, .bone, ABN Amro
'Dat zelfs in heel veel gebruikte toepassingen zoals banners en online advertising nog steeds ruimte is voor innovatie bewijst .Bone. De nationale hypotheekquiz van AbnAmro is een geweldige combinatie van multiplayer action in een banner. Het effect dat je realtime vanuit verschillende plekken op het net in een multiplayer quizz valt werkt intrigerend.
En uit de campagne resultaten spreekt heel duidelijk dat deze innovatie loont"
Beste interactieve bureau
LEMZ
'LEMZ is dit jaar het bureau dat laat zien hoe de brug gebouwd moet worden tussen traditionele en interactieve media. De kracht van interactieve media en internet in het bijzonder, zit in het feit dat het mensen met elkaar laat communiceren. Vrijwel alle succesvolle concepten op internet gaan danook over de communicatie tussen mensen onderling. Lemz gebruikt deze eigenschap van het Internet optimaal in al haar concepten en laat merken niet domineren maar sociaal faciliteren
In de van oorsprong moelilijkste en dit jaar ook nog eens populairste categorie, Beste crossmedia campagne, weet Lemz maar liefst 2 van de 3 SpinAwards te winnen met werk dat voor de hele interactieve industrie verplichte kost is.'
Beste interactieve adverteerder
Unilever
'Dit jaar wint een traditionele organisatie met tradititionele merken de prijs voor Beste interactieve adverteerder. Het gaat bij interactiviteit niet om adverteren. Het gaat om de manier waarop je aandacht krijgt, in plaats van aandacht koopt.
'Unilever laat zien dat ook de grote opdrachtgevers steeds beter de weg naar interactieve media weten te vinden en dat lef niet alleen te vinden is onder de bierbrouwers. Met Axe en de Omo Buitenspeel Bond geeft Unilever het goede voorbeeld. De SpinAwards hoopt dat ook andere opdrachtgevers geinspireerd raken door Unilever. En dat ook de rest van het merkenportfolio van Unilever de komende jaren interactieve media de plek gaan geven die ze verdienen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!