In eerste instantie gaat het om de online campagnes bij RTL, Ster, SBS, Sanoma en Disney. In het derde kwartaal van dit jaar worden ook de campagnedata van BrandDeli ontsloten. Volgens directeur Bas de Vos worden hiervoor nog noodzakelijke aanpassingen in de meetopzet doorgevoerd.
In samenwerking met PMA (Platform media-adviesbureaus) werkt de stichting aan een oplossing waarmee campagnes op andere videoplatforms gemeten kunnen worden. Hierbij wordt ook een oplossing ontwikkeld voor het meten van programmatic ingekochte online video campagnes. Eind 2016 moet dat mogelijk zijn.
Hybride meetmethode
De cijfers zijn gebaseerd op een hybride meetmethode waarbij censusdata en paneldata elkaar moeten versterken. SKO claimt hiermee als eerste in de wereld een systeem te leveren dat op deze (hybride) manier dagelijks kijkdata over online video campagnes levert op detailniveau.
‘Fundamentele stap’
De Vos: ‘De toevoeging van campagnedata aan de online kijkcijfers is een fundamentele stap in het realiseren van ons doel: inzicht te krijgen in zowel het afzonderlijke bereik en het gecombineerde bereik voor video over alle platforms heen. De nieuwe data leveren voor het eerst transparante, onafhankelijk gemeten inzichten over de performance van campagnes. Nog niet over de gehele markt, maar het is een belangrijke eerste stap en daarmee een uitnodiging aan alle marktpartijen in online video om mee te doen aan deze standaard.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!