Premium

Robin de Vries (2ML): 'Wij willen geen bureau zijn, maar wel voor bureaus werken'

IT-dienstverlener 2ML koopt het failliete mobile agency XS2. Ceo Robin de Vries legt uit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat er een doorstart van XS2 zat aan te komen, was natuurlijk bekend. Maar de partner is toch wel verrassend. 2ML Group zit sterk in de hoek van ict, met it-outsourcing, hosting en cloudoplossingen. Welke rol zie je voor een mobiel bureau binnen de organisatie?

‘Op het eerste gezicht hebben we weinig gemeen, maar op de achtergrond zijn we bij veel mobiele applicaties betrokken. Werkmaatschappijen verzorgen de systemen waarop veel van de apps draaien, bijvoorbeeld in de vorm van hosting en media services. XS2 op haar beurt zorgt ervoor dat applicaties  in de handen komen te liggen van de gebruikers. Daarom is dit een welkome aanvulling op de groep.’

In het persbericht is er sprake van dat het bureau z’n ‘eigen unieke focus en identiteit behoudt’. Hoe kan ik dit interpreteren?

‘XS2 heeft hele mooie producten ontwikkeld. Dat moet absoluut zo blijven, alleen gaan wij ervoor zorgen dat die nog beter naar de markt gaan komen. Daarbij zien we XS2 als een waardevolle aanvulling.  Waar 2ML nu nog sterk project georiënteerd is, willen we meer in producten en diensten willen gaan denken. Dan gaat het over heel concrete zaken als e-mail en werkplekken. En daar kunnen we nu dus ook apps aan toevoegen.’

Houdt dit ook in dat XS2 een meer b2b georiënteerd bureau gaat worden?

‘XS2 levert b2b èn b2c oplossingen. Dat blijft. De opdrachtgevers voor mobiele applicaties zijn grote bedrijven. Maar het zijn meestal de klanten van die daarvan die er gebruik van maken.’

Alle werknemers gaan mee, wat natuurlijk mooi is: twintig man verhuist naar Amsterdam ZO. Wat me verbaast, is dat jullie melden dat alle klanten ook mee gaan. Is dat zeker, is die toezegging gedaan?

‘Eh, nee. Wij hebben besloten het gehele bedrijf over te nemen. Dat gebeurt niet altijd bij een faillissement. Maar wji geloven in de mensen en in de producten. De mensen hebben weer een relatie met klanten. De eerste geluiden die we horen, is dat de overname volledig wordt ondersteund door klanten. Maar de toekomst moet het leren.’

Ook oprichter Sander Munsterman blijft in de rol van managing director. Na een faillissement zie je gewoonlijk dat het management afscheid neemt. Dat zien jullie anders. Julie willen Sander er echt bij houden.

‘Sander z’n hart en ziel ligt in het bedrijf. Hij heeft z’n vertrouwen uitgesproken in ons. En ja, Sander heeft visie. Hij staat voor z’n mensen en voor z’n bedrijf, die willen we er heel graag bij houden.’

Wat is de relatie met Marcel van der Wal (mede-investeerder bij de overname)?

‘Marcel heeft een enorme trackrecord in it. Hij loopt al zo’n kwart eeuw mee in deze wereld en wij hebben heel goede ervaringen met hem. Vandaar dat we de handen ineen hebben geslagen.’

Als je het grote plaatje bekijkt, zie je ingrijpende verschuivingen in het mobile landschap. Zo werd IIce Mobile werd overgenomen door BrandLoyalty en is Mobtzu recent geïntegreerd in The Valley. Nu gaat ook XS2 op in een groter geheel. Kunnen we hier samen vaststellen dat Is de tijd van zelfstandige mobile agencies voorbij is?

‘Ja, met die kanttekening dat wij geen bureau willen zijn. Waar XS2 af en toe ook wel zelfstandig opdrachten deed als reclamebureau, gaan wij dat in de toekomst niet doen. We willen geen brueau zijn, maar wel voor bureaus werken, gebruik makend van de kracht en ervaring van de andere zusjes in de groep die van elkaars diensten gebruik kunnen maken.

Dus de focus van XS2 is niet langer gericht op het winnen van reclameprijzen?

‘Niet als het om het bedenken van campagnes. Wel qua oplossing natuurlijk. XS2 heeft een trackrecord wat dat betreft.’

Zievoor het bericht over de overname.

 

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie