'Recessie vertraagt opkomst mobiel adverteren nauwelijks'

Ondanks de wereldwijde terugloop van advertentie-inkomsten zal de huidige recessie de verschuiving van traditionele naar online media nauwelijks vertragen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat stelt accountants- en adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) in haar vandaag gepubliceerde rapport ‘Mobile Advertising’. Volgens het rapport duurt het slechts twee jaar voordat bedrijven mobiel adverteren volwaardig meenemen in hun marketingmix. Het bedrag dat adverteerders besteden aan mobiel internet neemt de komende vier jaar in Nederland met gemiddeld 38,9 pct per jaar toe naar 145 miljoen euro in 2012, zo verwacht PwC.

Mobiel adverteren neemt daarmee relatief net zo’n hoge vlucht als adverteren via het internet. Volgens Erik Klein Nagelvoort, verantwoordelijk partner voor de telecomsector bij PwC, leent mobiel

adverteren zich zeer goed voor een effectief doelgroepbereik. Nu er bovendien goede mobiele toestellen zijn, er aan content geen gebrek is en mobiel internet sneller en goedkoper wordt, lijkt weinig de acceptatie van mobiel adverteren in de weg te staan.

Volgens het rapport heeft mobiel adverteren een veel hogere conversieratio - het aantal keren dat een consument doorklikt naar een mobiele internetsite - dan reguliere internetcampagnes. Sceptici betwijfelen of consumenten zitten te wachten op commerciële boodschappen op het schermpje van hun mobiel.

En ook onderzoeken laten een wisselend beeld zien. Of consumenten mobiel adverteren massaal zullen omarmen hangt volgens het PwC-rapport af van hoe serieus een adverteerder de consument neemt. Het principe werkt alleen als de consument er zelf naar vraagt en de meerwaarde van de aanbieding evident is, de zogenaamde opt-in benadering. Klein Nagelvoort ziet veel potentie in mobiele campagnes in combinatie met plaatsbepaling. 'Daarbij ontvangt de consument tijdens het winkelen sms-berichten met winkelaanbiedingen binnen hun interessegebied. Dit inzicht zal een belangrijke groeimotor voor mobiel adverteren zijn.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie