Volgens PwC heeft de krantenindustrie voor het eerst sinds 2003 een omzetgroei laten zien. In 2007 groeide de totale markt met 1,1 pct. De totale krantenmarkt zal zich ondanks verder dalende oplagecijfers tot 2012 stabiliseren op 1,64 miljard euro. De krantenmarkt staat onder druk. De oplage van betaalde kranten nam in 2007 af met een half procent, een trend die al drie jaar voortduurt en ook in 2008 doorzet, zoals ook blijkt uit recente cijfers.
PwC verwacht een consolidatiegolf bij kranten. Maar het perspectief van de krantenindustrie is niet uitzichtloos, mits uitgevers een antwoord vinden op de toenemende concurrentie van online nieuwsmedia en beter inspelen op de crossmediale wensen van adverteerders, zo stelt PwC. Internetters weten wel steeds beter de weg te vinden naar de websites van Nederlandse dagbladen, waardoor de bestedingen van adverteerders verschuiven naar internet. Echter, krantensites profiteren vooralsnog minder van verschuivingen op de advertentiemarkt dan specifieke online nieuwssites. John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk: ‘Het eerste half jaar van 2008 verliep ondanks de bijzondere sportzomer niet goed. De verslechterde marktomstandigheden zijn daar debet aan. Uitgevers hebben geïnvesteerd in nieuwe technologie. Nieuwe activiteiten via internet leiden op dit moment echter nog tot een beperkte omzet. Inzet van nieuwe technologie leidt met name tot een reductie van operationele kosten.’ Volgens Middelweerd vormen niet de gevestigde krantenmerken maar bedrijven als Google en Yahoo de belangrijkste concurrenten. ‘Het huidige bedrijfsmodel van krantenuitgevers is op termijn onhoudbaar. Er zijn nieuwe contentstrategieën en organisatiewijzigingen noodzakelijk om meer multimediaal te kunnen opereren. Meer samenwerking en
nieuwe initiatieven zijn essentieel om de beleving van de lezer te vergroten en adverteerders op maat te kunnen bedienen.’
Wanneer het aandeel van internet op de advertentie-inkomsten wordt meegenomen, groeide de totale advertentiemarkt in 2007 met 3 pct. Ook de printadvertentiemarkt groeide voor het eerst, namelijk met 2 pct, de sterkste groei sinds 2000. Maar voor de printadvertentiemarkt geldt dat het perspectief de
komende jaren verslechtert. De outlook verwacht dat de printadvertentiemarkt de komende 5 jaar slechts 0,2 pct jaarlijks zal groeien. Vanaf 2011 is er een daling voorzien.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!