PBE, BVA en PMA: JIC Buitenreclame

Het Platform Buitenreclame Exploitanten (PBE), de Bond van Adverteerders (BVA) en het Platform Mediabureaus (PMA) gaan gezamenlijk de Stichting JIC (Joint Industry Committee) Buitenreclame oprichten om een groot bereiksonderzoek naar out of home media te laten uitvoeren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hans Germeraad wordt voorzitter van de nieuwe JIC. Gemeten wordt het aantal unieke waarnemers en het aantal contacten van een buitenreclamecampagne met billboards, abri’s, A0, masten en/of bussen/trams. Publicatie van de resultaten wordt in het eerste kwartaal van 2010 verwacht. In het onderzoek wordt, naast verkeerstellingen, het verplaatsingsgedrag van de consument in kaart gebracht. Elk buitenreclameobject wordt geclassificeerd, zodat - per object - kijkkansen op basis van eye tracking onderzoek kunnen worden toegekend.

De onderzoeksopzet voldoet ruimschoots aan de internationale Esomar-richtlijnen voor Out of Home Media Audience Measurement. Een Technische Commissie (onder voorzitterschap van Marijke Coppens), zal het onderzoek begeleiden. Als hoofdaannemer is Simon Cooper Associates (UK) geselecteerd. Dit bureau heeft internationale ervaring met gelijksoortig onderzoek in o.a. Zweden, Finland en Ierland. Het Nederlandse veldwerk - via internet en GPS - zal worden uitgevoerd door TNS NIPO.

De volgende exploitanten nemen deel in het onderzoek: CBS Outdoor, JCDecaux, ClearChannel Hillenaar, Interbest, Brouwer & Partners, Bizon, Centercom, MMD Media, OVMedia en VanPuffelen, waarmee praktisch de gehele buitenreclamebranche participeert.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie