Nieuwe ronde, nieuwe kansen op het internet

De Europese Unie schuift een nieuw topniveau aan domeinnamen het internet op, eindigend op .eu. Wie het eerst komt, die het eerst maalt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Binnenkort komen alle mogelijke internetadressen opnieuw beschikbaar. Waaronder de gemakkelijkst te onthouden adressen, waar het publiek als vanzelf terechtkomt.
Echter, nu niet met de extensie 'com' of 'nl' achter de punt, want in die combinaties zijn de aantrekkelijkste webadressen allang vergeven, maar met .eu op het einde.

De voorwaarde is: 'first come, first served', zo heeft de Europese Unie bepaald, de initiatiefnemer van het nieuwe 'toplevel' aan domeinnamen. En de race naar wie als eerste voor een webadres zijn merknaam, bedrijfsnaam, handelsnaam of familienaam heeft aangevraagd en daarom ook zal krijgen, is afgelopen 16 juni al begonnen.

Toen ook wist zich als
hostprovider ter wereld bij de EU te registreren als bevoegd loket waar bijvoorbeeld mkb'ers hun race naar hun nieuwe internetdomeinnaam kunnen beginnen.

'Ondernemers, haast u, voor u het weet is uw nieuwe internetadres weggekaapt door een handige jongen die sneller bleek te zijn', waarschuwen Chris Vermeulen en Robert Heessels, partners in AlphaMegaHosting.

Tegelijkertijd roepen ze slimme particulieren op bij hen een kansje te wagen en mogelijk waardevolle domeinnamen voor de neus van belanghebbende partijen weg te grissen.

'Wat denk je dat een domeinnaam als auto.eu of money.eu straks waard is? Degene die een dergelijke domeinnaam weet te bemachtigen, hoeft voorlopig niet meer te werken. Neem bijvoorbeeld bingo.com, jaren geleden verkocht voor $ 7 mln. Dus wat denk je dat casino.eu gaat opleveren?'.

Er zijn enkele honderden 'toplevel' domeinnamen. De grootste groep, waaronder .nl, heeft een nationale extensie. Daarnaast zijn er internationale extensies als .org, .info, en .net. De duidelijke favoriet onder websitebouwers is echter .com, ooit specifiek bedoeld voor ondernemingen, maar in de praktijk vervormd tot een deel van het internet met een hoog Amerikaans gehalte.

Het idee van de Europese Unie om daar als tegenhanger het nieuwe toplevel .eu tegenover te zetten, ruikt naar enig politiek chauvinisme, vinden sommigen.

De verdeling en registratie van de nieuwe .eu adressen is in handen gelegd van de nieuwe centrale instantie (spreek uit: your id). Daar moeten mkb'ers en anderen op zoek naar hun nieuwe websiteadres echter niet zijn.

Wel bij de 'registrars' in de EU-landen.

AlphaMegaHosting is zo'n registrar, een hostingprovider die bevoegd is aanvragen voor .eu domeinnamen te noteren en op een nog volgend 'uur U' door te geven aan EURid.

Met de uitdrukkelijke verplichting die begeerde namen op volgorde van binnenkomst op de lijst te zetten. Zo'n hostingprovider als registrar moet aan twee eisen voldoen: hij moet zijn computer kunnen koppelen aan de database van EURid, en daar minimaal euro 10.000 storten (dit als drempel voor de amateurs, die thuis voor hostingprovider spelen).

De verwachting is dat er duizenden registrars gaan meespelen. Wie bij AlphaMegaHosting .eu domeinnamen op de lijst laat zetten, betaalt 17 euro per naam en 10 euro eenmalig, die je niet terugkrijgt als je die naam niet krijgt toegewezen.

De eerlijke registrars registreren een aanvraag voor een domeinnaam slechts één keer. De volgende krijgt te horen: bezet. Of andere registrars ook zo eerlijk zullen zijn? Of ongevoelig zullen zijn voor douceurtjes om een begeerde domeinnaam, in strijd met de volgorde van binnenkomst, hoger op de lijst te zetten? Registrars worden in ieder geval niet gecontroleerd.

Op het 'uur U' moeten alle registrars via de computer hun lijsten bij de database van Eurid indienen. Dat wordt spannend minuten- of misschien wel secondenwerk.

De snelheid waarmee ze hun lijsten in die database weten binnen te pompen, bepaalt dan wie als eerste de gewenste domeinnaam geregistreerd en dus toegewezen krijgt.

In feite gaat het om twee keer een 'uur U'.
Naar verwachting in november komen als eerste aan de beurt de partijen die hun (bij een merkenbureau) gedeponeerde merknaam in een .eu domeinnaam willen verwerken.

Twee maanden later volgen de adressen met daarin bedrijfsnamen, handelsnamen en familienamen. PricewaterhouseCoopers controleert naderhand of partijen recht hebben op hun merk-, bedrijfs- of handelsnaam. 'First come, first served' is hier zeer belangrijk. Een merk-, bedrijfs- of handelsnaam zal lang niet altijd in heel Europa uniek zijn. Een merk in de Benelux kan worden afgetroefd door eenzelfde in Italië gedeponeerd merk.

Weer twee maanden later volgt de registratie van de rest van alle .eu domeinnamen. Tegen die tijd zal het stof zijn neergedaald, hoeven aanvragers niets meer te bewijzen, en zullen ze 'live' kunnen vernemen of ze hun domeinnaam wel of niet te pakken hebben.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie