Vandaag in de Volkskrant: Nederlandse bedrijven zijn gezwicht voor de dreigende boycot in Jordanië tegen Nederlandse en Deense producten.
Zwanenberg (Zwan-worsten) en Friesland Foods (kaas) hebben in advertenties in Jordaanse kranten afstand genomen van Geert Wilders' film Fitna.
Daarmee voorkomen ze dat hun naam voorkomt op het nieuwste affiche van The Messenger of Allah Unites Us, dat zich tot vorige week alleen tegen Deense merken richtte. Nu prijken KLM, Philips, Friso en Milupa er wel op.
En KLM en Philips worden dus geboycot.
Marketing draait natuurlijk om doen wat de klant wil. Als die islamklant wil dat je afstand neemt van een film -ook als je er helemaal niets mee te maken hebt - dan neem je gewoon stevig afstand en verkoop je lekker je worst en kaas en houdbare melk.
Of niet?
Je kunt natuurlijk ook gewoon uitleggen dat je er niets mee te maken hebt, en dat je er ook niets aan kunt doen, en dan verkoop je (tijdelijk) maar gewoon wat minder. Pijnlijk, maar niets aan te doen.
Moeten bedrijven rubberen benen hebben of niet? Of is het te makkelijk oordelen voor ons aan de zijlijn? Stem!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!