De International PR Association (IPRA) heeft de Nederlandse ROOMIE-campagne tegen kindermishandeling uitgeroepen tot ’s werelds beste PR-campagne in de categorie ‘Public Sector’.
De campagne van het ministerie van VWS is ontwikkeld en uitgevoerd door PR-bureau HvdM samen met reclamebureau NOISE. De internationale PR-prijs bekroont een succesvolle campagne voor en door tieners om (vermoedens van) huiselijk geweld bespreekbaar te maken.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport - Roomie from in60seconds on Vimeo.
Klaarstaan
Gemiddeld zit in elke schoolklas één jongere die zich thuis niet veilig voelt. Vaak denkt diegene dat hij of zij er helemaal alleen voor staat. Dat is niet zo, want uit onderzoek blijkt dat 94% van de tieners hun vrienden juist wil helpen als zij thuis problemen hebben. Met de ROOMIE laten tieners zien dat zij klaarstaan voor hun vrienden.
Communities
Uit campagne-effectonderzoek blijkt dat de helft van alle Nederlandse tieners ROOMIE herkent dankzij de campagne. Ook weet 7 op de 10 tieners dat praten de eerste stap is als zij zich thuis niet veilig voelen.
De inzet van vloggers genereerde ruim 1,2 miljoen views en meer dan 10.000 tieners namen deel aan online gesprekken binnen communities zoals Stardoll en Girlz! Bovendien heeft ROOMIE effect op het gedrag van tieners. Na de online aandacht, gesprekken en gastlessen op middelbare scholen, volgden ruim 100 telefoontjes naar de Kindertelefoon.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!