Gemiddeld besteedt iedere Nederlander van 16 jaar en ouder 34 minuten per week aan het lezen van reclamedrukwerk.
Het aanbod aan reclameleesvoer dat de brievenbus passeert is de afgelopen jaren meer dan verdubbeld.
Vijftien jaar geleden ontving de consument gemiddeld vijftien reclamefolders, nu zijn dat er ruim dertig. Dit blijkt uit het gisteren gepubliceerde onderzoek Thuis Binnen Bereik, een initiatief van verspreiders als Interlanden, DistriQ en TPG Post.
Volgens de onderzoekers is de reclamefolder zowel populair bij de adverteerder als bij de consument. Die besteedt niet alleen veel tijd aan het lezen ervan, maar zou ook reageren op de aanbiedingen die in het drukwerk staat vermeld.
Een op de vier folders genereert bezoek aan een winkel en 5 procent van het drukwerk leidt tot een daadwerkelijke aankoop.
De gemiddelde Nederlander zou de ongeadresseerde brievenbusreclame niet willen missen, concluderen de onderzoekers.
Het krantje van drogisterijketen Kruidvat is het best bekeken. Ook de folders van Trekpleister, Kijkshop, Lidl, Xenos, Dirk van den Broek, Gamma, Blokker, Hema en Marskramer zijn in trek.
De ondervraagden vinden dat ze via de folders informatie krijgen die op geen enkele andere wijze beschikbaar is.
Is dat nu echt zo? Is het niet makkelijker om het gewoon per e-mail te sturen? Scheelt een hoop geloop naar de papierbak. Of is de beleving dat echt anders?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!